OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning av arbetsgivaren
Helge Nyberg AB (Helge Nyberg) startades 1958 och är idag en internationell aktör som säljer truck- och vagnkoncept inom internlogistik till ca 60 länder.
Huvudkontoret ligger i Sverige med tillverkning och utveckling i Ulricehamn, har egna säljare i Tyskland och säljer via återförsäljare till övriga länder. Produktvarumärket Ergobjörn har utvecklats med fokus på att göra vardagen bättre och enklare för kunderna. Helge Nyberg är ett familjeföretag med modern arbetsmiljö som drivs av visionen att utveckla framtidens internlogistik. I Ulricehamn arbetar idag 45 personer och företaget omsätter ca 90 MSEK. Läs gärna mer på https://helge-nyberg.com
I samarbete med BRA HR rekryteras nu en person till en nyinrättad tjänst som Försäljnings- och marknadschef för att möta bolagets efterfrågan såväl i Sverige som i andra länder.
Arbetsuppgifter och ansvar
Personen vi rekryterar till denna roll kommer att ansvara för helheten inom försäljning och marknadsföring. Tjänsten är nyinrättad, har ett brett ansvar och fokus kommer initialt vara att bygga upp och strukturera verksamheten bland annat kring system och uppföljning. Du kommer leda och fördela arbetet i ett team som idag består av 3 utesäljare, 1 innesäljare, 1 marknadskommunikatör i Sverige samt 5 säljare i Tyskland. Utöver dessa 10 medarbetare - som du har fullt budget- och personalansvar för - ansvarar du för företagets indirekta försäljning som görs via återförsäljare som t ex Toyota Material Handling i ett stort antal länder. Dina arbetsinsatser kommer initialt främst att handla om ledarskap och utveckling av verksamheten inom sälj och marknad i bolaget men du kommer så småningom även att ha viss egen säljbudget. Exempel på arbetsuppgifter är att genomföra marknadsanalyser, ta fram strategiska planer och utvärdera tidigare insatser inom marknad och sälj.
På sikt finns planer på att etablera Helge Nyberg i länder där man inte redan är representerad av återförsäljare eller egna säljare.
Du rapporterar direkt till VD.
Dina kvalifikationer
Vi söker dig som är en erfaren ledare och tidigare har haft liknande roll och ansvar inom försäljning och marknad. Vi ser positivt på om du har tidigare erfarenhet från försäljning/etablering av verksamhet internationellt. Vi kommer lägga stor vikt vid dina ledarskapsegenskaper men vill samtidigt att du har ett stort eget engagemang för försäljning och gärna vill göra egna affärer.
Du har en akademisk och/eller eftergymnasial utbildning inom ekonomi/marknad som grund att stå på. Vi arbetar i affärssystemet GARP, Office365/Teams, Excel, Superoffice CRM och vill att du är självgående i dessa/likvärdiga system. Goda kunskaper såväl muntligt som skriftligt i svenska och engelska (koncernspråk) är ett krav och har du muntliga kunskaper i tyska är det meriterande.
Som person vill vi att du har lätt för att samarbeta med olika människotyper och är bra på att entusiasmera din omgivning. Du arbetar systematiskt, tar gärna initiativ samtidigt som du är lyhörd och är en person som inger förtroende och stabilitet. Du är social och bra på att skapa och behålla relationer. Du är en person som uppskattar blandningen av en professionell och personlig miljö som finns i ett familjeföretag som Helge Nyberg. Vi vill att alla som arbetar på Helge Nyberg står för företagets värderingar tillit, passion, framgång för kunden, långsiktighet.
Villkor och rekryteringsprocess
Din arbetsplats är huvudsakligen på huvudkontoret i Ulricehamn men det förväntas att du - när omständigheterna medger det - reser såväl inom som utom landet, främst till och inom Tyskland.
Vi ser gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt och senast den 7 december. Vi kommer ta del av ansökningarna löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut. Vi anpassar möten/intervjuer på det sätt som krävs med tanke på pandemin.
Välkommen!