OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Forskarassistent i pedagogik med inriktning mot fritidsvetenskap
Befattningen är placerad vid Institutionen för pedagogik och lärande. Inom institutionen finns en bred kompetens inom utbildning och forskning kring pedagogik och lärande med fördjupade kunskaper inom ett antal profilområden som fritidsvetenskap och idrott och hälsa. En del av institutionens verksamhet finns inom lärarutbildning där institutionen ger en inriktning mot fritidsvetenskap liksom en inriktning mot idrott och hälsa. Vi ger också distans ut bildningar, nätbaserade kurser i fritidsvetenskap samt fristående kurser och uppdragsutbildningar riktade till såväl offentlig som privat verksamhet. Kurser ges på grund-, avancerad- samt forskarnivå. Institutionen har ca 60 anställda indelade i två avdelningar: Utbildning och lärprocesser samt Fritidsvetenskap och idrott. Tjänsten är placerad på den senare avdelningen.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna som forskarassistent omfattar främst egen forskning, som syftar till att stärka forskningsområdet och öka externfinansieringen. Dessutom ingår handledning, undervisning på avancerad och grundnivå. Att tillsammans med övriga medarbetare på avdelningen och institutionen stärka och utvidga nationella och internationella nätverk är en viktig arbetsuppgift.
Behörighetskrav
Behörig att anställas som forskarassistent är den som dels har avlagt doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. I första hand bör den komma ifråga som avlagt examen högst fem år före ansökningstidens utgång.( Ur Högskoleförordningen 4:10).
Bedömningsgrunder
För befattningen tillämpas följande bedömningsgrunder
Vetenskaplig skicklighet
Övriga bedömningsgrunder
Vetenskaplig inriktning i förhållande till befattningens forskningsprofil
Positiv särbehandling av underrepresenterat kön (Högskoleförordningen 4 kap 16 )
Pedagogisk erfarenhet
Etablerad samverkan och nätverk med andra forskare inom forskningsprofilen nationellt såväl som internationellt.
Förmåga att attrahera externa forskningsresurser