Forskarassistenter i Drift och underhållsteknik

Arbetsbeskrivning

Två forskarassistenter i Drift och underhållsteknik, inriktning järnvägssystem, ref 215-10

Avdelningen för drift och underhåll är en av de ledande i Europa inom sitt ämnesområde.Avdelningen har en stark internationell profil och ett nära samarbete med svensk industri.Drift och underhåll är ett snabbt växande forskningsområde och effektivisering av underhållet kan ge stora vinster för industrin.Detta beror bland annat på att kostnaderna för underhåll idag är en av de största enskilda kostnadsposterna inom svensk industri.Samtidigt kan väl utfört underhåll skapa ökade intäkter för industrin genom bättre anläggningsutnyttjande och högre tillgänglighet.Yttre och inre verksamhetsrisker kan också styras och minimeras.


Drift- och underhållsfrågor får en växande betydelse för järnvägssektorn i hela världen.Att förvalta och driva järnväg är i mångt och mycket en underhållsfråga, eftersom anläggningarna byggts för lång livslängd och binder stora kapitalresurser.
Med anledning av det stora behov som finns inom utveckling av drift och underhåll för hela järnvägssystemet har Järnvägstekniskt Centrum av Banverket utsetts till ett strategiskt centrum inom området för att kunna föra utvecklingen framåt.Forskningen fokuserar mot teknik och modeller för tillståndsbedömning, RAMS och LCC, att minska livscykelkostnaden och öka den tekniska livslängden genom att omvandla larmgränser for underhållsåtgärder till kostnadseffektiva underhållsgränser och att skapa en gemensam (IT) plattform för järnvägssystemets olika intressenter som möjliggör insamling/utbyte av gemensamma underhållsdata.Allt i syfte att höja drift- och funktionssäkerheten så att mer kapacitet kan skapas för punktliga gods- och passagerartåg.

Avdelningen expanderar sin forskning och utlyser två befattningar som forskarassistent i drift och underhållsteknik som ska arbeta med forskning om RAMS och LCC modellering samt och tillståndsbedömning av järnvägsinfrstruktur och andra system

Ämnesbeskrivning

Drift och underhåll med inriktning mot järnvägssystem.

Behörighetskrav enligt högskoleförordningen

Behörig att anställas som forskarassistent är den som har avlagt doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen inom området drift och underhållsteknik.I första hand bör den komma i fråga som har avlagt examen högst fem år före ansökningstidens utgång.Dessutom krävs förkunskaper om genusteorier och deras tillämpning i arbetslivet.

Vid anställning av forskarassistenter skall särskild vikt fästas vid vetenskaplig skicklighet.

Bedömningsgrunder

För befattningen tillämpas följande bedömningsgrunder:

Vetenskaplig skicklighet

- Intyg på doktorsexamen

- Dokumenterade vetenskapliga arbeten

Erfarenhet av genusforskning är meriterande

Upplysningar


ANSÖKAN

Ansökan märkt med ref nr 215-10 skall ställas till Luleå tekniska universitet, Registrator, 971 87 Luleå.Till ansökan bifogas de vetenskapliga arbeten som den sökande i första hand vill åberopa som stöd för ansökan.Ansökan skall lämnas i två separata uppsättningar.Använd gärna ansökningsmall, se länk:

http://www.ltu.se/omltu/ledigajobb/d1922/1.8898

Sista ansökningsdag 15 september 2010

Referensnummer: 215-10

Sammanfattning

Liknande jobb


R&D Scientist in Electrical Systems for Automation

R&D Scientist in Electrical Systems for Automation

26 november 2024

Research Engineer GTC - Design

Research Engineer GTC - Design

20 november 2024

Senior Research Engineer GTC - Solid Mechanics

Senior Research Engineer GTC - Solid Mechanics

20 november 2024

Entry Level Detector Scientist - Beam Monitors

15 november 2024