Forskare

Arbetsbeskrivning

Örebro universitet är ett modernt och framstående lärosäte med ämnesmässig bredd, mod att ompröva och förmåga att utveckla. Vi har professionsutbildningar som tillhör landets bästa och ett av våra mål är att universitetet ska vara en attraktiv arbetsplats där medarbetare känner glädje och stolthet. Här finns cirka 1 200 anställda och 17 000 studenter.

Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap söker en forskare för tidsbegränsad anställning i forskningsmiljön SMED.

SMED (Studies of Meaning-making in Educational Discourses) är en ämnesövergripande forskningsmiljö inom området didaktik och utbildningsvetenskap med nära koppling till lärarutbildning. SMED etablerades 2003 och är en av landets största didaktiska forskningsmiljöer. Miljöns forskning tar utgångspunkt i såväl sociokulturell lärandeforskning som läroplansteoretisk forskning för att analysera meningsskapande i olika utbildningsdiskurser. En central del av miljöns forskning handlar om metodutveckling med specifikt fokus på utveckling av metoder för analyser av undervisning och lärande i pågående utbildningspraktik. Detta metodologiska arbete är baserat på Deweys pragmatiska filosofi, Wittgensteins språksyn och Foucaults maktperspektiv. Arbetet har resulterat i ett hundratal internationella artiklar. I centrum för gruppens empiriska intresse står frågor om relationen mellan undervisning och lärande och socialisation. Gruppen utför analyser av olika typer av empiriska material, men främst videoinspelade och observerade utbildningspraktiker, intervjuer och policy- och läromedelstexter. I analyserna fokuseras hur individers erfarenheter, sociala processer och olika utbildningstraditioner medverkar i meningsskapandets process och resultat.

Arbetsuppgifter
Denna anställning handlar om att på ett systematiskt sätt sammanställa, beskriva och utvärdera forskning där SMED-miljöns olika metoder använts för att genomföra didaktiska analyser. I arbetet ingår också att relatera dessa metoder till andra metoder med liknande inriktning och att sammanställa forskning som bedrivits med miljöns metoder utanför miljön. Arbetet förväntas resultera i en forskningsrapport och en internationell artikel.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en doktorsexamen med utbildningsvetenskaplig inriktning. Kunskaper om sociokulturell lärandeteori, pragmatisk filosofi och diskursanalys är meriterande för anställningen. Meriterande är även dokumenterad erfarenhet av att tillämpa SMED-miljöns forskningsmetoder. Goda kunskaper i engelska är av betydelse för projektet. Sökande ska ha förmåga att arbeta självständigt men förmåga att samarbeta med andra forskare är också viktigt.

Jämlikhet
Vår ambition är att ha en arbetsplats som präglas av jämställdhet och mångfald.

Information
Anställningen är tidsbegränsad på 35% med tillträde omgående. Individuell lönesättning tillämpas.

För mer information är du välkommen att ta kontakt med professor Johan Öhman, e-post: johan.ohman@oru.se.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök" (observera att denna funktion inte fungerar i mobil eller surfplattor).

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:



Följebrev som beskriver dina forskningsintressen och varför du passar för just den här anställningen (max 1 sida)



CV



Kopior av intyg om uppnådd doktorsgrad


• Publikationslista

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska och danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 160830. Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Universitet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 16 augusti 2016

Postadress

Fakultetsgatan 1
ÖREBRO, 70182

Liknande jobb


Vikarierande Universitetslektor i Genusvetenskap 250113-260110

Vikarierande Universitetslektor i Genusvetenskap 250113-260110

19 november 2024

Vikarierande universitetslektor i Sociologi

Vikarierande universitetslektor i Sociologi

19 november 2024

Universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

Universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

18 november 2024