OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med stora aktörer inom industrin och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,7 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 650 anställda och 15 500 studenter.
Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat. Med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta.
Ämnet Drift och underhållsteknik behöver anställa en forskare för att medverka i projekt inom järnvägsforskning. Forskaren ska även med sin kompetens stärka den befintliga gruppen inom Drift och Underhåll genom att bidra med utveckling av koncept kopplade till mätteknik, signalbehandling, maskininlärning, utveckling av digitala tvillingar/modeller samt dynamik-simuleringar av mekaniska system.
Ämnesbeskrivning.
Drift och underhållsteknik omfattar utveckling av metoder, modeller och verktyg för att säkerställa hög driftsäkerhet och effektivt underhåll av såväl befintliga som nya system och anläggningar.
Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår att bygga upp forskningsområdet kring tillstånds- och simuleringsbaserat underhåll främst av mekaniska system. Arbetsuppgifterna kommer att bestå i att
• delta i forskningsprojekt inom järnväg på nationell och internationell nivå
• till viss del handleda forskarstudenter och studenter i grundutbildningen
• arbeta med ansökningar till framtida forskningsprojekt
• interagera med näringslivet i syfte att skapa forskningsprojekt och utveckla utbildningen
Behörighetskrav
För att vara behörig för anställning krävs doktorsexamen inom elteknik eller maskinteknik (eller motsvarande område).
Övriga bedömningsgrunder (viktas lika)
• Dokumenterad erfarenhet inom följande områden: Strukturdynamik, Maskindynamik, Datorstöd maskinkonstruktion CAD, Analys av roterande maskiner innehållande lager, Maskininlärningsmetoder för anomalidetektion och tillståndsövervakning, signalbehandling för tillståndsövervakning, Mätteknik.
• Erfarenhet av tillståndsbaserat underhåll inom järnvägsområdet
• Erfarenhet av forskning kring nedbrytningsorsaker av järnvägsspår samt avvikelsemetoder och analys av järnvägsapplikationer
• Förmåga att samverka med det omgivande samhället
• Goda kunskaper Engelska, både i skrift och tal
Information
Tidsbegränsad heltidsanställning under två år med tjänstgöringsort Luleå.
För ytterligare information vänligen kontakta: professor Jan Lundberg, 0920-49 17 48, jan.lundberg@ltu.se eller biträdande professor, Matti Rantatalo, 0920-49 21 24, matti.rantatalo@ltu.se
Fackliga företrädare: SACO-S Kjell Johansson 0920-49 1529 kjell.johansson@ltu.se och OFR-S Lars Frisk, 0920-49 1792 lars.frisk@ltu.se
Ansökan
Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev samt CV/meritförteckning och examensbevis. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Ansökan samt examensbevis måste vara skrivna på svenska eller engelska.
Sista ansökningsdag: 7 juli 2020
Referensnummer: 2140-2020