Forskare, inriktning tåg och signaler

Arbetsbeskrivning

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. Vi är omkring 200 medarbetare och huvudkontoret finns i Linköping, övriga kontor i Stockholm, Göteborg, Borlänge och Lund.

Till enheten Körsimulering och visualisering söker vi nu en forskare. Enheten har 14 medarbetare och är världsledande inom körsimulering. Tjänsten är placerad i Göteborg eller Linköping.

OM TJÄNSTEN
VTI vill satsa ännu mer på forskning och utveckling kring tåg och signalsystem. En del av satsningen rör våra tågsimulatorer. Vi söker därför dig som kan förstärka oss på detta område, som vill leda arbetet med att utveckla tågsimulatorerna och verksamheten kring dem.

I arbetet ingår bland annat att:
söka forskningsmedel för att kunna initiera och utveckla forskningsprojekt
vidareutveckla tågsimulatorer och användningsområden för dessa
utveckla samarbeten med järnvägens aktörer samt med universitet och högskolor
publicera forskningsresultat i vetenskapliga sammanhang.

I Sverige pågår många aktiviteter för att förbättra järnvägen. Bland annat gör man insatser för att öka kapaciteten på befintligt spårsystem och insatser som kan förebygga trafikstörningar. Järnvägen står också inför en uppdatering av signalsystem då European Rail Traffic Management System (ERTMS) introduceras.

För att bidra till att framtidens tåg, signalsystem och järnväg blir säkra, effektiva och användarvänliga arbetar vi på VTI med tågsimulatorer. De används bland annat för att projektera spår och signalsystem, utveckla förarmiljöer och träna och utbilda tågförare.

DIN PROFIL
Du är senior civilingenjör med doktorsexamen eller motsvarande. Alternativt har du annan erfarenhet, inom ett för tjänsten relevant område, som bedöms likvärdig. Du har ett brett intresse för järnvägsfrågor och fördjupad teknisk kunskap om tåg och signalsystem. Kunskap om och praktisk erfarenhet av matematisk modellering, realtidssimulering och programmering är nödvändigt. Erfarenhet av att leda forsknings- och utvecklingsprojekt är meriterande. Önskvärt är också att du har ett brett kontaktnät inom järnvägssektorn, främst nationellt men även internationellt.

Du kommer ha många kontakter med uppdragsgivare, försökspersoner, samarbetspartners och andra forskare. Därför ställs krav på såväl god samarbetsförmåga som förmåga att kunna ta egna initiativ och arbeta självständigt. Du uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska och engelska.

MER INFORMATION
Ytterligare information om tjänsten lämnas av forskningschef Arne Nåbo, 031-750 26 17 eller avdelningschef Jonas Jansson, 013-20 40 37. Fackliga representanter är Jenny Karlsson, Saco, och Thomas Lundberg, ST, som du når via VTI:s växel, 013-20 40 00.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

ANSÖKAN
Välkommen med din ansökan som ska innehålla ett personligt brev, cv, betygskopior och andra handlingar som du vill åberopa. Märk ansökan "Forskare tåg och signaler dnr. 2016/0539-3.1" och skicka den till VTI, Personalenheten, 581 95 Linköping eller per e-post till vti@vti.se.

Sista ansökningsdag är den 7 november 2016.

Kontaktpersoner på detta företaget

Forskningschef Björn Kalman
013204255 0705124255
Forskningschef Andreas Tapani
013204280
Personalchef Christina Carlson
013-20 42 20 070-618 42 20
Forskningschef Arne Nåbo
031-750 26 17
Forskningschef Andreas Tapani
013 20 42 80

Sammanfattning

Besöksadress

Olaus Magnus väg 35
None

Postadress

None
LINKÖPING, 58195

Liknande jobb


Elektronikingenjör

Elektronikingenjör

8 oktober 2024

Teknisk projektledare

Teknisk projektledare

8 oktober 2024

Electronics Engineer at Axis

Electronics Engineer at Axis

4 oktober 2024

Testingenjör

Testingenjör

7 oktober 2024