OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Sektionen Forskning, samverkan och innovation (FSI) har ett övergripande ansvar för att stödja lärare, forskare och ledning på olika nivåer i frågor som rör forskningsfinansiering, nyttiggörande av forskningsresultat, kommersiellt eller på annat sätt, uppdragsutbildning, studentinnovation och samverkan med det omgivande samhället. FSI består av fem avdelningar med totalt över 100 medarbetare: LU Innovation, Forskningsservice, Samverkan, Uppdragsutbildning och Donatorrelationer. FSI leds av en sektionschef och har en viktig strategisk roll för universitetets utveckling lokalt, nationellt och internationellt.
Lunds universitet utlyser nu en anställning som forsknings- och samverkanskommunikatör.
Anställningen är en heltidsanställning fördelad på två enheter med 50% på vardera: Juridiska fakulteten samt sektionen Forskning, Samverkan och Innovation (FSI), där tjänsten är placerad.
Sektionen Forskning, Samverkan och Innovation (FSI), har en central roll i universitetets struktur för nyttiggörande av forskning. I nära samarbete med övriga intressenter internt och externt kommer du att arbeta med analys, planering, utveckling och utvärdering av forskningskommunikation. I arbetet ingår att koordinera arbetet med att ta fram en övergripande kommunikationsplan för strategiskt viktiga forskningsområden. Du medverka i diskussioner för val av kanaler och innehåll för löpande intern och extern målgruppsanpassad information. I arbetsuppgifterna ingår även att ge stöd till berörda fakulteter för kommunikationsplanering samt operativt arbete i samband med större prioriterade universitetsövergripande samarbetsavtal och partnerskap.
Juridiska fakulteten kännetecknas av högkvalitativ, interdisciplinär forskning, starka forskningsmiljöer och en tydlig internationell profil med samarbeten över hela världen. Fakulteten avser nu att inleda ett långsiktigt och strategiskt arbete för att synliggöra sin forskning och samverkan med det omgivande samhället, såväl nationellt som internationellt, och med målet att ytterligare öka volymen av externfinansiering. Fakulteten söker därför en forskningskommunikatör för att arbeta med dessa frågor i ett team tillsammans med en forskningsbibliotekarie, en fakultetskoordinator och en ”grants manager”, under ledning av prodekanen. Kommunikatören kommer dessutom ge ett omfattande kommunikationsstöd till fakultetens forskare och forskargrupper.
Arbetsuppgifterna består i att under ledning av prodekanen och i nära samverkan med fakultetens forskare organisera, utveckla, planera och bedriva fakultetens forskningskommunikation, som riktar sig mot såväl det omgivande samhället som mot forskningsfinansiärer och den nationella och internationella forskningsvärlden. I arbetsuppgifterna ingår även att upprätta och underhålla medierelationer samt att vara fakultetens presskontakt och delta i universitetets pressnätverk. Vidare ingår att ge råd och stöd i forskningskommunikationsfrågor till fakultetens forskare.
Kvalifikationer
Krav:
- Högskoleutbildning inom kommunikationsvetenskap eller motsvarande
- Flera års professionellt arbete som kommunikatör eller motsvarande
- Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift både på svenska och engelska
- Vana att dra nytta av digitaliseringens möjligheter, både i research, produktion och distribution
- Erfarenhet av kommunikationsplanering och mediekontakter
- Vana att agera kommunikationsstöd åt chef och kollegor.
- Grundläggande kunskaper i webbpublicering, och kommunikation i sociala medier
- Erfarenhet från projektledning och mycket god samarbetsförmåga
- Förmåga att arbeta självständigt och strukturerat
Meriterande:
- Förståelse för forskning, forskares situation och arbetssätt, gärna från arbete på högskola eller universitet.
- Erfarenhet av strategiarbete, inkluderande kanalval och interna/externa målgrupper.
- Kunskap om både det nationella och internationella medielandskapet inom forskning.
- Erfarenhet från att jobba i större komplexa organisationer med många anställda kommunikatörer där samordning är viktig.
Du som person
Som person är du resultatinriktad, ansvarsfull, proaktiv och prestigelös. Du är strukturerad och trygg i rollen att driva och utveckla kommunikationsarbetet i verksamheten. Du har förmåga att se hela verksamheten genom att vara lyhörd för många olika idéer och synpunkter. Du har vidare förmåga att göra avvägningar utifrån verksamhetens behov. Du behöver också ha god samarbetsförmåga och lätt för att bygga upp nätverk och samverka.
Övrigt
Provanställning kan komma att tillämpas.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.