OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är en uppdragsmyndighet med cirka 220 anställda och en årlig omsättning på omkring 280 miljoner kronor. Till enheten Fordonssystem- och körsimulering, FSK, söker vi nu en forskningsassistent/doktorand med placering i Linköping.
Om tjänsten
VTI bedriver forskning och kvalificerade utredningar inom transportområdet. Enheten FSK har lång erfarenhet inom fordonsteknik och söker nu en engagerad forskningsassistent/doktorand inom detta område. Forskningen handlar om fordon med hög lastkapacitet, High Capacity Transport (HCT), och deras prestanda på väg och aspekter som bör beaktas för automatisering av dessa fordon. Det har visats att HCT-fordon är viktiga vad gäller minskning av utsläpp och bränsleförbrukning av godstransporter. Automatisering av HCT-fordon bör utformas för att möta framtida transportbehov och ytterligare förbättra deras effektivitet och trafiksäkerhet. Exempel på relevanta forskningsämnen för tjänsten är insamling och analys av data från HCT-fordon som kör i verklig trafik under olika förhållanden, identifiering av kritiska scenarier, utveckling av scenariobaserade testmetoder för automatiserade HCT-fordon och utformning av manöverstrategier för ett automatiserat HCT-fordon med utgångspunkt från förarens beteende.
Som forskningsassistent/doktorand kommer du att vara inskriven som forskarstuderande på avdelningen Fordonssystem vid Linköpings Universitet. Din forskarutbildning innehåller flera moment, som att fullfölja doktorandkurser och att under handledning bedriva tillämpad forskning av hög kvalitet. I arbetet ingår att planera forskningsprojekt, samla och analysera data och utveckla nya metoder. Du kommer också författa artiklar samt presentera forskning och forskningsresultat. Arbetet ställer krav på såväl självständighet som samarbetsförmåga.
Din profil
Du har civilingenjörsexamen eller motsvarande inom fordonsteknik, maskinteknik, teknisk fysik eller liknande. Du är intresserad av fordonsdynamik och reglering, modellutveckling och simulering, är analytiskt lagd och är öppen för nya utmaningar.
Arbetsuppgifterna innebär kontakter med uppdragsgivare, samarbetspartners och andra forskare. Därför ställs krav på god samarbetsförmåga och god förmåga att uttrycka sig såväl skriftligt som muntligt på svenska och engelska.
Arbetsuppgifterna kräver förankring i teoribildning och metodik och du ska självständigt kunna sammanställa, analysera och presentera material. Vi lägger stor vikt vid din förmåga att ta egna initiativ och arbeta självständigt.
Förordnandetid
Som forskningsassistent/doktorand kommer du att ha din anställning på VTI samtidigt som du antas till forskarutbildningen på avdelningen Fordonssystem vid Linköpings universitet. Förordnande gäller formellt för högst ett år i taget. Den som erhållit förordnande och med framgång ägnat sig åt forskarutbildning har förtur till fortsatt förordnande.
Mer information
Ytterligare information om tjänsten lämnas av forskningschef Arne Nåbo, 031-750 26 17 och senior forskare Sogol Kharrazi, 013-20 41 60. Fackliga representanter är Jonas Ihlström, Saco, och Thomas Lundberg, ST, vilka du når via VTI:s växel, 013-20 40 00.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om på www.vti.se
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.
Ansökan
Välkommen med din ansökan inklusive följebrev, cv, betygsutdrag och andra handlingar som du vill åberopa. Märk din ansökan ”Forskningsassistent/doktorand – autonoma fordonskombinationer dnr. 2021/0047-3.1” och skicka den till VTI, HR-enheten, 581 95 Linköping eller per e-post till vti@vti.se.
Sista ansökningsdag är den 25 februari 2021.
Kontaktpersoner på detta företaget
Forskningschef Björn Kalman
013204255
0705124255
Forskningschef Andreas Tapani
013204280
Personalchef Christina Carlson
013-20 42 20
070-618 42 20
Forskningschef Arne Nåbo
031-750 26 17
Forskningschef Andreas Tapani
013 20 42 80