OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Formas, ett forskningsråd för hållbar utveckling! Vi finansierar forskning och innovation och tar fram kunskapsunderlag som ska bidra till att uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål och Sveriges miljömål. Vi har stort fokus på samverkan med forskare och olika samhällsaktörer, såväl i Sverige som internationellt.
Om rollen
Som forskningshandläggare på Formas kommer du att ingå i olika projekt och arbetsgrupper, både internt och externt i våra samarbeten med andra organisationer. Du kommer också ha kontakt med sökande till Formas utlysningar. Du kommer även att driva och vara delaktig i utveckling av arbetssätt och processer på myndighetens tre forskningsavdelningar samt bidra till myndighetens utvecklingsarbete generellt.
I dina arbetsuppgifter ingår att:
• Ansvara för att organisera det administrativa arbetet i olika delar av finansieringsprocessen
• Bidra i utveckling och testning av vårt ärendehanteringssystem Prisma
• Sammanställa olika typer av beslutsunderlag
• Ta fram statistik och underlag ur Formas ärendehanteringssystem Prisma
• Sköta projekt- och programadministration
• Arbeta med viss utåtriktad information
• Handlägga formella ändringar i pågående projekt
• Stödja och svara på frågor från externa användare av ärendehanteringssystemet Prisma.
Vem är du?
Formas söker dig som har:
• relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• mycket goda kunskaper i att arbeta i olika IT-system samt kunskaper i Office-paketet
• goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
• förmåga jobba både självständigt och i team
• erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
Dessutom är det meriterande om du har:
• förmåga att initiera och driva utvecklingsarbete
• förmåga att utveckla arbetssätt och rutiner för att uppnå en effektiv systemhantering
• erfarenhet av arbete med data, statistik,
• ärendehanteringssystem
Förmågor
Du kan se helhet, arbetar strukturerat och är noggrann. Du är duktig på att själv driva ditt arbete framåt och ta initiativ. Du är flexibel, kreativ och innovativ i ditt arbete. Vi arbetar i processer vilket kräver att du arbetar lösningsorienterat. Arbetsbelastningen kan periodvis vara hög vilket ställer krav på självledarskap - att du kan prioritera i dialog med övriga i teamet och närmsta chef. Du är kvalitetsmedvetenhet, administrativ skicklig och tycker om att ge service. Du trivs i en central och operativ roll i verksamheten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Placering
Du kommer att vara placerad på avdelningen för miljö och jobba nära medarbetare från samtliga avdelningar, mot olika sektorer och ämnesområden. Du kommer också ingå i ett team om ca. sju handläggare som kommer från olika avdelningar och samarbetar kring gemensamma frågor.
Läs om hur det är att jobba på Formas Så är det att jobba på Formas
Om anställningen
Tillsvidare anställning med tillträde enligt överenskommelse. Formas tillämpar 6-månaders provanställning. Formas erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter till alla. Vi tror på jämlikhet, inkludering och mångfald och värderar olika erfarenheter. Därför ser vi positivt på sökanden med olika bakgrunder och erfarenheter.
Ansökan
Sista ansökningsdatum är 2022-07-18
Intervjuer kommer att genomföras i augusti. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju. Beslut om tillsättning publiceras på hemsidan. Vi avböjer all rekrytering- och annonseringshjälp.
För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta chefen för avdelningen för miljö John Tumpane, 073-649 54 62 john.tumpane@formas.se (semester v. 26-29) eller HR-funktionen HR@formas.se
Cathrine Beijer
Företrädare för ST
08-775 40 31
cathrine.beijer@formas.se
Åsa Frisk
Företrädare för SACO
08-775 41 19
asa.frisk@formas.se