Forskningsingenjör – aeromekanisk design av lågtryckskompressorer

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.




Arbetsuppgifter

Enheten för Kraft och Värmeteknologi söker en forskningsingenjör som kommer att arbeta inom ett NFFP7-projekt med fokus på aeromekanisk design av lågtryckskompressorer för flygmotortillämpningar.

Syftet i projektet är att utvärdera om ”mistuning” kan minska vibrationsnivåer i skovelsystem. Traditionell uppfattning är att ”mistuning” har en negativ inverkan på aerodynamisk tvångsvar och utmattningslaster. Men nyliga studier har dock påvisat att ”mistuning” faktiskt kan reducera amplitudsnivåer av påtvingade vibrationer. ”Mistuning” av skovlar/bliskar är svårare att analysera än det ideella ”tuned”-fallet, eftersom dessa analyser kräver betydligt större strukturmodeller.

Mer specifikt kommer du att fokusera på att utvärdera en innovativ metod att minska vibrationsnivåer i skovelsystem genom att tillämpa avsiktlig ”mistuning”. Denna metod kommer att prövas på det bakre kompressorsteget i den virtuella demonstration VINK, som har tagits fram inom NFFP6-programmet. Det aeromekaniska verktyget AROMA, som har utvecklats vid KTH, kommer att användas för att undersöka aeromekanisk optimering av kompressorskovlar/bliskar och en robust design av kompressorblisk kommer att föreslås.


Kvalifikationer

Vi söker dig med masterexamen inom aeroelasticitet i turbomaskiner, eller motsvarande. Du har tidigare erfarenhet av projektarbete som involverar aeromekaniska analyser av turbomaskinkomponenter.

Vi ser positivt på om du har läst fördjupade studier inom aeromekanik i turbomaskiner samt om du har arbetat med Reducerade Order Modellering. Vidare är det meriterande med erfarenhet av ”mistuning”-konceptet i relation till påtvingade vibrationer i turbomaskiner.

Som person är du ansvarsfull och har ett strukturerat arbetssätt. Du har en hög analytisk förmåga och arbetar väl i såväl grupp som självständigt.



Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.

Övrigt

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pär Jönsson, Professor
08-7908375
Helena Fehrm, Personalhandläggare
08-790 76 53
Pär Jönsson, Professor
08-790 83 75
Sergei Glavatskih, Professor
08-790 63 82
Levente Vitos, professor
08-790 83 56
Helena Fehrm / personalhandläggare
08-790 76 53
Antonio Maffei / forskare
08-790 78 71
Helena Fehrm /personalhandläggare
08-790 76 53
Stefan Jonsson /professor
08-790 89 49
Maya Salame, personalhandläggare
08-790 76 53

Sammanfattning

Besöksadress

Lindstedtsvägen 30
None

Postadress

Lindstedtsvägen 30
Stockholm, 10044

Liknande jobb


Energisamordnare till Fastighetskontoret, Stockholms stad

Energisamordnare till Fastighetskontoret, Stockholms stad

18 december 2024

Expert energi och klimat inom tillsyn

Expert energi och klimat inom tillsyn

18 december 2024

18 december 2024

12 september 2024