OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.
Arbetsuppgifter
Inom marina system utvecklas metodik för en rad olika marina plattformar, bemannade och obemannade.
Inom KTH:s fartygsdynamikprogram bedriver forskargruppen Marina system forskning om fartygs stabilitet, dynamik och säkerhet i nära samarbete med industri och myndigheter. Vi söker nu en forskningsingenjör som kan genomföra numeriska beräkningar inom fartygsdynamik och utveckla ny funktionalitet för befintliga beräkningskoder. Den utvecklade koden förväntas vara robust och väldokumenterad. Syftet med beräkningarna är att genom att analysera fartygsrörelser kunna koppla fartygs design och sjötillstånd till sannolikheter för olika typer av negativa konsekvenser på besättningen, fartygets verksamhet och fartyget i sig. Beräkningarna ska på så sätt analysera risken i olika situationer i förhållande till fartygets dynamik och intaktstabilitet.
Uppgifter kommer ofta att utföras i samråd med lärare, forskare, examensarbetare och andra forskningsingenjörer. Positionsinnehavaren förväntas lösa problem självständigt och utöka sin kunskap själv när det behövs.
Resultat från beräkningar ska sammanfattas på ett sådant sätt att det kan utgöra en väsentlig del av vetenskaplig avrapportering inom projektet.
Kvalifikationer
Sökanden måste ha en masterexamen från farkostteknik eller relaterat område, såväl som:
- Farkostteknisk bakgrund på universitetsnivå inom Marina System (eller relaterat område)
- Kunnig i numeriska beräkningar i Matlab
- Tala och skriva flytande på engelska
Det är meriterande om sökanden också har:
- Erfarenhet av hydrodynamiska beräkningar
- Förmåga att tala och skriva flytande på svenska
- Erfarenhet av fartygsdynamik (fartygs rörelse i sjön)
Den sökande till denna position har följande egenskaper:
- Självständig
- Intresse och förmåga att lära sig om nya koncept och teknologier
- Analytiskt tänkande
- Samarbetsvillig
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.
Ansökan ska innehålla:
- Curriculum vitae
- Betygsavskrift från högskola/universitet
- Kortfattad redogörelse på engelska varför den sökande vill ägna sig åt forskning
Övrigt
Jämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För information om Behandling av personuppgifter i samband med rekrytering läs mer här.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Univ. lektor Michael Fokine
e-post: mf@laserphysics.kth.se
Prof. Fredrik Laurell
e-post: fl@laserphysics.kth.se
Professor Luca Brandt
E-post: luca@mech.kth.se
Prof. Dan Henningson,
Tel: 08-790 9004, E-post: henning@kth.se
Shervin Bagheri, Universitetslektor
Tel: 08-790 6770, E-post: shervin@mech.kth.se
Professor Per-Lennart Osk Larsson
Telefon: 08-790 7540, E-post: plla@kth.se
Dr Magnus Burman
Tel: 070-549 6450, e-post: mburman@kth.se
Dr Karl Garme
Tel: 070-397 1717, e-post: garme@kth.se
Bengt Lund-Jensen, professor
tel: 08-5537 8179, e-post: blj@kth.se
Fredrik Laurell, professor
tel: 08-553 78153, e-post: flaurell@kth.se