Forskningsingenjör i 3D-programmering till Visualiseringscenter C

Forskningsingenjör i 3D-programmering till Visualiseringscenter C

Arbetsbeskrivning

Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!

Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/itn

Avdelningen för medie- och informationsteknik (MIT) och Visualiseringscenter C har omfattande verksamhet inom visualisering, datorgrafik och interaktion vilken spänner över forskning i världsfronten, samarbeten med näringsliv samt utveckling av installationer i centrets publika del och produktion av innehåll till centrets domteater och övriga immersiva miljöer. MIT och centret har ett team av kvalificerade utvecklare och vi söker nu stärka vår kapacitet med en 3D-programmerare för att producera installationer och applikationer till science centers samt i våra forskningsprojekt där immersiv interaktion är en väsentlig del.

Dina framtida arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett team av utvecklare och mjukvarudesigners och dina arbetsuppgifter kommer bestå i att utveckla koncept och prototyper för interaktion i olika miljöer som VR/AR/MR, domteater och storskaliga displaysystem samt mer traditionell desktop-miljö och multi-touch skärmar. Ett huvudspår är intuitiva system där walk-up-and-use är av hög relevans. Vi ser också att du blir en del av vårt forskningsteam och kan genomföra studier och analyser av olika interaktionslösningar och genomföra användarstudier. Vidare ser vi också att du kan hjälpa till i utbildningen på våra kurser inom interaktionsdesign och UX design.

Din framtida arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför stora moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret arbetar med andra science centers samt myndigheter som LFV och SMHI och driver större strategiska utvecklingsprojekt tillsammans. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Wisdome där vi utvecklar innehåll för domer och utställningar i science centers. Vi har även ett tätt samarbete med Universeum i Göteborg för att utveckla flera labbstationer till ett nytt visualiseringslabb. Våra forskar- och utvecklingsteam har flera medlemmar med internationell bakgrund och vi uppmuntrar mångfald.

Dina kvalifikationer
Vi söker nu forskningsingenjör som har relevant Civilingenjörsexamen och vi ser det som stor fördel om du har forskarbakgrund. Du har erfarenhet som grafisk 3D-artist, kan skapa egna texturer och programmera gränssnitt i 2D och 3D. Du har flera års erfarenhet av grafiskt designarbete och programmering i Blender eller motsvarande, 3D-animation och fysiksimulering, Unreal Engine och andra immersiva miljöer som VR/AR/MR. Du har också erfarenhet av versionshantering och källkodsflöden för Continuous Integration. Det är mycket meriterander om du även jobbat med forskningskommunikation.

Vi ser också att du har god förmåga att arbeta självständigt och är självgående samt har god förmåga att ta initiativ men även att hantera kritik i en kreativ process. Förmåga att kommunicera verbalt, i skrift, och grafiskt är väsentligt.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.

Anställningens omfattning
Deltid, 50-80 %, tidsbegränsat, 9 månader.

Tillträde
1 april 2021 eller enligt överenskommelse.

Lön och förmåner
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange löneanspråk i ansökan. 

Läs mer om förmåner för anställda här.

Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.

Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 24 mars 2021. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.


Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.

Välkommen med din ansökan!


Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings Universitet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 mars 2021
  • Ansök senast: 24 mars 2021

Liknande jobb


23 december 2024

Civilingenjör IT

20 december 2024

Machine Learning Engineer - ML Imaging

Machine Learning Engineer - ML Imaging

20 december 2024

20 december 2024