OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.
Avdelningen för Geoinformatik vid Institutionen för Samhällsplanering och miljö ansvarar för både forskning och utbildning inom det breda området geografisk informationsteknik (GeoIT).
Forskningen inom geoinformatik är inriktad på metodutveckling och tillämpningar ag GeoIT för hållbar stads- / regionalplanering, mobilitets- och transportanalys, miljöövervakning, katastrofövervakning och skadebedömning samt hälsovetenskap. Ämnet är tvärvetenskapligt och multidisciplinärt. Den omfattar insamling, hantering, visualisering, analys och presentation av geospatialdata samt hur detta är kopplat till transport- och kommunikationssystemen vid olika geografiska skalor.
ITRL är ett forskningscentrum med syfte att beforska och demonstrera transportkoncept som kraftigt kan reducera CO2-utsläpp, samtidigt som de är ekonomiskt och socialt hållbara. ITRL utvecklar och leder forskningsprojekt som involverar forskare från alla KTH’s skolor, samt bidrar till forskning inom systemperspektivet i forskningsprojekten.
Arbetsuppgifter
Institutionen för samhällsplanering och miljö söker en forskningsingenjör att ta en ledande roll i den the C3.ai Digital Transformation Institute och Digital Futures finansierad Learning in Routing Games for Sustainable Electromobility (RoSE) projektet. Tjänsten som forskningsingenjör kommer att vara placerad vid Avdelningen för Geoinformatik, men den valda forskningsingenjören kommer att ha nära samarbete med forskare med forskare vid KTH EECS, MIT, och Integrated Transport Research Laboratory (ITRL), ett långsiktigt tvärvetenskapligt samarbete mellan KTH, Scania, Ericsson, Trafikverket, och Region Stockholm (SLL).
Om RoSE: Målet med projektet är "att göra trafikdirigering för kommersiella operatörer mer hållbar genom att redovisa elektromobilitet, driftskostnader, försämring av infrastrukturförhållanden och miljöexternaliteter". Mer information om projektet finns här. Den valda forskningsingenjörens specifika uppgift kommer att vara: Utveckla simuleringsmodeller och en parallell simuleringsprogramvarupaket för kvantifiering av reseförseningar och kostnader, inverkan av fordonsbelastning på infrastrukturen, energiförbrukning och laddningspotential i en förenklad svensk väg nätverk (används i den nationella godsmodellen) med höjdprofiler för 5 km sträckor, inklusive dynamisk trådlös laddning och statisk laddning, baserat på det erbjudna trafikflödet, geografiska data, miljöförhållanden och elförsörjning.
Vi erbjuder
- En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid
- Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö
https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050
Kvalifikationer
Krav
- Avlagd examen på grundnivå eller avancerad nivå (högskoleutbildning) inom ämnet för anställningen geoinformatik, datavetenskap, transportvetenskap, eller annat som bedöms likvärdigt.
- Ha erfarenhet av kvantitativa forskningsmetoder (t.ex. statistisk modellering)
- Ha gedigen kunskap om (grafs och nätverks) algoritmer och datastrukturer
- Ha starka programmeringskunskaper i Python (föredraget), C / C ++ eller Java
- Ha en gedigen förståelse och lite erfarenhet av molntjänsttjänster som Azure, AWS eller liknande och dataanalysplattformar byggda ovanpå dessa som t.ex. C3.ai DTI
- Ha erfarenhet av att arbeta med geospatiala data och / eller tillämpa geospatialanalys i en rad mobilitetsrelaterade applikationer som t.ex. i projektets sammanhang
- Tala och skriva engelska flytande för att aktivt kunna bidra till interna och internationella möten på engelska och för att kunna skriva vetenskapliga och populärvetenskapliga rapporter och artiklar
- Arbeta självständigt, planera sina egna aktiviteter och hantera en större del av ett forskningsprojekt över en längre period
- Kommunicera och samarbeta med både interna och externa parter genom att utveckla och underhålla väl fungerande arbetsrelationer
- Tydligt dokumentera resultaten både för vetenskapliga och icke-vetenskapliga målgrupper
Meriterande
- Lång erfarenhet av molntjänster som Azure, AWS eller liknande och dataanalysplattformar byggda ovanpå dessa som C3.ai DTI
- Vi ser gärna du som söker har en ämnesskicklighet och yrkesskicklighet med medvetenhet om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (CentralEuropean Time/Central European Summer Time).
Om anställningen
Anställningen gäller tidsbegränsat enligt avtal - i upp till 6 månader, med tillträde enligt överenskommelse.
Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.