Forskningsingenjör i immersiv visualisering med industriell inriktning

Forskningsingenjör i immersiv visualisering med industriell inriktning

Arbetsbeskrivning

Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!

Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/itn

Avdelningen för medie- och informationsteknik (MIT) och Visualiseringscenter C har omfattande verksamhet inom visualisering, datorgrafik och interaktion vilken spänner över forskning i världsfronten, samarbeten med näringsliv samt utveckling av installationer i centrets publika del och produktion av innehåll till centrets domteater och övriga immersiva miljöer. MIT och centret har ett team av kvalificerade utvecklare och vi söker nu stärka vår kapacitet med en forskningsingenjör i immersiv visualisering med industriell inriktning för att producera installationer och applikationer till science centers samt i våra forskningsprojekt där immersiv interaktion är en väsentlig del. 

Dina framtida arbetsuppgifter
Du kommer att ha en central roll i ett team av utvecklare och mjukvarudesigners där dina arbetsuppgifter består dels av att utveckla koncept och prototyper i olika miljöer som VR/AR/MR, domteater samt traditionell desktop-miljöer. Dels av att driva och motivera kompetensutveckling och kunskapsspridning i gruppen Immersiv visualisering (ca 10 utvecklare). Vi ser också att du blir en del av vårt forskningsteam och kan genomföra studier och analyser av olika slag. Vidare ser vi också att du kan hjälpa till i utbildningen på våra kurser med relevanta delar som ex. Unreal Engine.

Din framtida arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför stora moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret arbetar med andra science centers samt myndigheter som LFV och SMHI och driver större strategiska utvecklingsprojekt tillsammans. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Wisdome där vi utvecklar innehåll för domer och utställningar i science centers. Vi har även ett tätt samarbete med Universeum i Göteborg för att utveckla flera labbstationer till ett nytt visualiseringslabb. Våra forskar- och utvecklingsteam har flera medlemmar med internationell bakgrund och vi uppmuntrar mångfald.

Dina kvalifikationer
Vi söker nu dig som har Civilingenjörsexamen och flera års erfarenhet av programmering. För denna anställning ligger ett stort fokus på visualisering av inom industriella tillämpningar baserat CAD, monteringsinstruktioner i AR/VR mm. Du har jobbat med omslutande visualisering inom Extended Reality (XR). Både traditionell desktop, webb och immersiva miljöer som VR/AR/MR. Erfarenhet av Unreal Engine är ett krav. Vi ser vidare att du har erfarenhet av;
·         Utveckling i Unreal Engine, främst C++ och Unreal Blueprints
·         Erfarenheter av CAD-verktyg & 3D modellering (ex. CATIA, Solidworks,
          Blender eller motsvarande)
·         MATLAB
·         Blender eller motsvarande
·         Linux, Windows och OSX
·         C++, Git, Python, Javascript

Erfarenhet av spelmotorer, såsom Unreal Engine är ett krav liksom erfarenhet av versionshantering och källkodsflöden för Continuous Integration.

Vi ser också att du har god förmåga att arbeta självständigt och är självgående samt har god förmåga att ta initiativ men även att hantera kritik i en kreativ process. Förmåga att kommunicera verbalt, i skrift, och grafiskt är väsentligt.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.

Anställningens omfattning
Heltid, 100 %. Tillsvidare men provanställning om 6 månader kan komma att tillämpas. 

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Lön och förmåner
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange löneanspråk i ansökan. 

Läs mer om förmåner för anställda här.

Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.

Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 11 mars 2022. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.


Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.

Välkommen med din ansökan!


Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings Universitet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 mars 2022
  • Ansök senast: 11 mars 2022

Liknande jobb


Software Architect

Software Architect

25 december 2024

Mjukvaruutvecklare

23 december 2024

23 december 2024