OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du intresserad av att forma framtidens visualiseringsteknik? Visualiseringscenter C och Linköpings universitet söker en Forskningsingenjör och utvecklare inom webbaserade speltekniker som vill bidra inom forskning, utbildning och produktion. Här får du chansen att arbeta med högaktuella projekt både nationellt och internationellt, i samarbete med kollegor inom visualisering och teknik. Hos oss väntar en expansiv och innovativ miljö där din kompetens blir en nyckel i utvecklingen av svensk forskning och visualisering. Ta chansen att bli en del av ett starkt team och skapa visuella lösningar som gör skillnad!
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att vara involverad i spännande implementationer av både interna och externa projekt, mot forskning, produktion och utbildning på Visualiseringscenter C, Linköpings universitet och även andra projekt inom ramen för Infravis (infravis.se). Du kommer även arbeta med Infravis som ett kompetensstöd för att stärka svensk forskning med din och dina kollegors visualiseringsexpertis. Du kommer involveras i flera forskningsprojekt och externa projekt då verksamheten befinner sig i en expansiv fas. Du kommer ingå i en bred grupp med visualiseringsexperter med varierande och kompletterande kompetenser.
Din arbetsplats
Du kommer att arbeta tillsammans med utvecklare och forskare på enheten Tillämpad visualisering som tillhör avdelningen Medie och informationsteknik. Vi är en del av Institutionen för teknik och naturvetenskap och våra lokaler ligger vackert belägna vid Motala ström i de centrala delarna av Norrköping. Vi är tätt sammankopplade med Visualiseringscenter C, ett konsortium med ca 150 personer och består av Linköpings universitet, Norrköpings kommun, RISE, Visual Sweden och NOSP. Verksamheten är indelad i 4 strategiska områden utställningsverksamhet och forskarkommunikation, forskning och utbildning, teknisk utveckling samt innovationskluster och som stöds av en central supportorganisation.
Om dig
Vi söker dig som har en Civilingenjörsexamen inom ett datortekniskt område eller motsvarande teknisk utbildning/erfarenhet. Vi vill att du har erfarenhet inom spel/multimedia, design och utveckling, programmering, gränssnitt/informationsdesign, realtidsgrafik och/eller VR/MR. Du har goda programmeringskunskaper och intresse inom webbbaserad programmering, t.ex. med HTML5/React/Typescript/Javascript. Det är meriterande om du även har erfarenhet inom WebGL/WebGPU.
Erfarenheter av programmering med C++/Python samt spelmotorer som Unreal Engine och Unity är meriterande liksom erfarenhet av 3D-modellering med Blender eller motsvarande.
Som person bidrar du med kreativitet, entusiasm och laganda. Du behöver ha goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.
Om anställningen
Detta avser en tillsvidareanställning, heltid. Provanställning kan komma att tillämpas.
Vi ser gärna tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse.
Lön och förmåner
Linköpings universitet tillämpar individuell lönesättning.
Läs mer om förmåner för anställda här.
Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och ansökningsbrev senast den 2 december 2024. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.
Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.