OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Beskrivning av arbetsplatsen
Institutionen har en omfattande experimentell verksamhet vars huvuddel består av Europas största motorlabb med 13 avancerade provceller, två gasturbinceller och en högtrycksrigg.
Dessa provceller har exempelvis avancerad elektronik för mätning och styrning av objekten.
Du kommer ingå i ett ingenjörsteam med fyra medlemmar med hög kompetens och förmåga. Teamet leds av en labbchef och består av två forskningsingenjörer med inriktning primärt mot förbränningsmotorer. I deras roller ingår exempelvis mekanisk konstruktion, ombyggnad av motorer men också stöd i den övriga laborativa verksamheten på institutionen.
Vi erbjuder
Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna handlar primärt om ingenjörsarbete, planering och drift av högtrycksriggen på LTH i Lund samt av gasturbin- och flygmotorcellen på Trafikflyghögskolan (TFHS) i Ljungbyhed, men vid behov även övriga laboratorier och testceller. I rollen är underhåll och konstruktion för både mät- och styrsystem en naturlig del.
Denna tjänst är primärt fokuserad på institutionens två riggar för gasturbinforskning, men stöttning i annan laborativ verksamhet kommer att förekomma. Denna utlysning har fokus på nämnda riggar, styr- och mätsystem och drift/underhåll av högtrycksriggen. Våra riggar är en förutsättning för verksamheten och kommer ständigt att behöva utvecklas i samråd med de inblandade forskargrupperna. Din roll här är mycket viktig för att kunna behålla vår ledande position i Sverige inom förbränningsområdet.
Kvalifikationer
Krav för anställningen:
- För rollen relevant yrkesutbildning dvs. ingenjörsexamen på minst nivå mellaningenjör alternativt mycket erfaren gymnasieingenjör
- Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
- Kunskap av mät- och styrsystemselektronik, t ex ABB, DAQ, FPGA eller motsvarande
- Körkort B
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Du är serviceinriktad och stimuleras av att hjälpa andra och att lösa problem. Du har god förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ där så krävs i verksamheten.
Meriterande för anställningen:
- Kunskap inom programmering, fördel LabView men god kunskap inom annat språk.
Lämplig bakgrund är som elektronikingenjör eller motsvarande. Ett intresse för gasturbiner (flygplansmotorer), kolvmotorer, elektronik och finmekanik är en fördel.
Övrigt
Tillsvidareanställning, 100 %. Provanställning kan komma att tillämpas.
Stationeringsort är Lund. Tillträde efter överenskommelse.
Så här söker du
Ansökan ska innehålla personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan ska även innehålla CV, examensbevis eller motsvarande samt övrigt som du önskar åberopa (kopior av betyg, uppgifter till referenser, rekommendationsbrev etc.).
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Lunds Tekniska Högskola, LTH, är en teknisk fakultet inom Lunds universitet med forskning av hög internationell klass och stora satsningar på pedagogisk mångfald.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.