Forskningsingenjör till Visualiseringscenter C

Arbetsbeskrivning

Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!
Avdelningen för medie- och informationsteknik (MIT) och Visualiseringscenter C har omfattande verksamhet inom visualisering, datorgrafik och interaktion vilken spänner över forskning i världsfronten, samarbeten med näringsliv samt utveckling av installationer i centrets publika del och produktion av innehåll till centrets domteater och övriga immersiva miljöer. MIT och centret har ett team av kvalificerade utvecklare och vi söker nu stärka vår kapacitet med en IX-designer för att producera installationer och applikationer till science centers samt i våra forskningsprojekt där immersiv interaktion är en väsentlig del.

Om jobbet
Du kommer att ingå i ett team av utvecklare och mjukvarudesigners och dina arbetsuppgifter kommer bestå i att utveckla koncept och prototyper för interaktion i olika miljöer som VR/AR/MR, domteater och storskaliga displaysystem samt mer traditionell desktop-miljö och multi-touch skärmar. Ett huvudspår är intuitiva system där walk-up-and-use är av hög relevans. Vi ser också att du blir en del av vårt forskningsteam och kan genomföra studier och analyser av olika interaktionslösningar och genomföra användarstudier. Vidare ser vi också att du kan hjälpa till i utbildningen på våra kurser inom interaktionsdesign och UX design.

Om dig
Vi söker nu en forskningsingenjör med civilingenjörsexamen och med flera års erfarenhet av forskningskommunikation, programmering, grafikprogrammering och nätverkskommunikation. För denna anställning ligger ett stort fokus på användargränssnitt och nätverkskommunikation. Projekt inkluderar trafiktjänster för övervakning och hantering av stora mängder drönartrafik i samarbete med flera aktörer såsom SAAB, LFV m fl.
Du ska ha erfarenhet av följande;


• C++
• Qt, UX-design, GUI-programmering
• OpenSceneGraph, grafikprogrammering
• Python
• Zero MQ, nätverkskommunikation
• forskningskommunikation
• Verktyg för versionshantering och källkodsflöden
• Linux, Windows och iOS

Erfarenhet av grafikprogrammering, nätverkskommunikation, versionshantering och källkodsflöden för Continuous Integration är krav och erfarenhet från 3D-animerade spelmotorer, såsom Unity, Unreal Engine, Javascript är meriterande. 

Vi ser också att du har god förmåga att arbeta självständigt och är självgående samt har god förmåga att ta initiativ men även att hantera kritik i en kreativ process. Förmåga att kommunicera verbalt, i skrift, och grafiskt är väsentligt.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet.

Din arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik som tilhör institutionen för teknik och naturvetenskap. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför stora moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret arbetar med andra science centers samt myndigheter som LFV och SMHI och driver större strategiska utvecklingsprojekt tillsammans. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Wisdome där vi utvecklar innehåll för domer och utställningar i science centers. Vi har även ett tätt samarbete med Universeum i Göteborg för att utveckla flera labbstationer till ett nytt visualiseringslabb. Våra forskar- och utvecklingsteam har flera medlemmar med internationell bakgrund och vi uppmuntrar mångfald.

Om anställningen
Tillsvidare, heltid.

Tillträde snarast möjligt enligt överenskommelse.

Lön och förmåner
Linköpings universitet tillämpar individuell lönesättning. 

Läs mer om förmåner för anställda här.

Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.

Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och ansökningsbrev senast den 13 februari 2023. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.

Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.

Välkommen med din ansökan!


Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings Universitet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 februari 2023
  • Ansök senast: 13 februari 2023

Liknande jobb


Software Architect

Software Architect

25 december 2024

Mjukvaruutvecklare

23 december 2024

23 december 2024