Arbetsbeskrivning
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är en uppdragsmyndighet som bedriver tillämpad forskning och kvalificerade utredningar inom transportområdet. Vi är cirka 240 medarbetare och har en årlig omsättning på omkring 290 miljoner kronor. Huvudkontoret finns i Linköping medan övriga kontor finns i Stockholm, Göteborg och Lund.
Till enheten Trafiksäkerhet och trafiksystem söker vi nu ytterligare en medarbetare. Enheten har 13 medarbetare och bedriver grundläggande forskning och implementering av forskningsresultat inom trafiksäkerhetsområdet. Sverige har en, relativt sett, mycket god trafiksäkerhetsstandard. Men målet för trafiksäkerhetsarbetet är högt ställt och ännu inte uppnått. I ett internationellt perspektiv är bristen på trafiksäkerhet ett växande folkhälsoproblem. Målet är att minska de kunskapsluckor som fortfarande finns både nationellt och internationellt.Placeringsort för tjänsten är Göteborg.
Om rollen
Sverige har en lång tradition av att arbeta med trafiksäkerhet och har i ett internationellt perspektiv en mycket god trafiksäkerhetsstandard. Men målet för trafiksäkerhetsarbetet är högt ställt och ännu inte uppnått. I ett internationellt perspektiv är bristen på trafiksäkerhet ett omfattande folkhälsoproblem. Dessutom står transportsystemet inför stora utmaningar och behöver ställa om till mer hållbara alternativ med avseende på trafiksäkerhet, miljö och hälsa. Att utvärdera om och i vilken utsträckning olika åtgärder påverkar trafiksäkerheten i stor skala är nödvändigt för att få svar på vilka lösningar som är mest effektiva i framtidens trafiksäkerhetsarbete.
Enheten Trafiksäkerhet och trafiksystem (TST) har länge arbetat med forskning om skadeprevention och krockprovning för att förbättra trafiksäkerheten. Fokus ligger på att bidra till att minska förluster i liv och hälsa både i dagens transportsystem och i omställningen av transportsystemet till fler automatiserade fordon, elektrifiering, förändrad aktiv mobilitet och nya transportslag, med mera. Virtuell provning som bygger på modellering av människan med hjälp av matematiska modeller har på senare år blivit en viktig del av forskningen om skadeprevention och krockprovning. TST avser att bygga upp kompetens om virtuell provning i samarbete med krocksäkerhetslaboratoriet på VTI med målet att kunna integrera virtuell provning med fysisk krockprovning för att stärka den forskning vi bedriver idag på området.
Satsningen förväntas bidra till att trafiksäkerhetsmålen för 2030 i Sverige uppnås, och med ny kunskap i det fortsatta arbetet för att komma närmare Nollvisionen. Arbetet kopplar också till flera av de globala hållbarhetsmålen framförallt 3 (God hälsa och välbefinnande), 5 (Jämställdhet) och 9 (Hållbar industri, innovationer och infrastruktur). Fokus ligger också på att stärka upp kompetensen och forskningen inom virtuell provning genom externa och interna samarbeten.
Om dig
Du är civilingenjör inom maskinteknik med doktorsexamen eller motsvarande inom ämnesområde amt har docentkompetens. Du har flerårig arbetslivserfarenhet inom områdena biomekanik, personskadeprevention och modellering och utvärdering av krockförlopp med hjälp av matematiska modeller av människan, så kallade humanmodeller (”Human Body Models (HBMs)”). Du har ett brett intresse för trafiksäkerhet och drivs av att tillämpa olika typer av kunskaper i arbetet med att förbättra vårt transportsystem ur ett personskadepreventivt perspektiv.
Du har mycket stor erfarenhet av tvärvetenskapligt forskningsarbete och av projektledning i nationella och internationella projekt samt är och mycket framgångsrik i att få forskningsfinansiering. Du har stor erfarenhet av humanmodeller och stor erfarenhet av att bedöma skador på kroppen till följd av olika yttre påverkan och har applicerat detta på transportområdet. Du har kopplingar till universitet och erfarenhet från arbete inom industrin då det i rollen att bygga uppverksamheten inom virtuell provning på VTI kommer att ske i nära samarbete med både universitet och industripartner. Du har mycket goda kunskaper i både svenska och engelska samt ett kontaktnät inom transportforskning såväl nationellt som internationellt. Du ska driva och bygga upp området virtuell provning, därför krävs en mycket hög grad av självständighet samt mycket god organisations- och samarbetsförmåga.
Men det förväntas också att du ska ta dig an andra utmaningar som ligger i angränsning till det egna området och den egna kompetensen.
Mer information
Mer information om VTI och specifikt om enheten TST hittar du här: TST
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om på Personuppgifter - vti.se
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.
Ref. nr: 2024/0449-3.1
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan, senast den 2 december, med personligt brev, CV, examensbevis samt betygskopior och andra handlingar du vill åberopa. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.