OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är en fristående förskola med ett flexibelt arbetssätt där vi söker lyfta varandras och barnens styrkor. Mycket skratt och ibland tårar blandas på vägen och ständig utveckling pågår.
Vi behöver nu en förskollärare.
Hos oss får barnen möjlighet att utvecklas i ett samspel med andra i planerade och spontana aktiviteter. Dagarna fylls med äventyr, musik, matematik, språk, naturvetenskap, teknik, skapande och rörelse. Allt detta gör vi genom leken. Genom att arbeta med barnen i mindre grupper, kan vi möta det enskilda barnet i dess specifika behov och utveckling samt låta barnen vara mer delaktiga så att deras självkänsla stärks och de får känna sig betydelsefulla.
Som pedagog hos oss är det viktigt att du har ett tydligt ledarskap och förmåga att skapa en trygg inlärningsmiljö. Du bidrar med idéer och nya tankesätt för att driva verksamheten framåt. Du har förståelse för uppdraget och förmåga att skapa goda relationer till kollegor, barn och deras vårdnadshavare. Du har god förmåga och flexibilitet att anpassa dig till nya situationer och du är mån om att ditt arbete håller hög kvalité. Som pedagog hos oss är det viktigt att du förstår värdet av att alla människor har olika förutsättningar och att alla tar till sig kunskap på olika sätt. Detta förutsätter att du kan relatera till din omgivning på ett lyhört sätt. Har du erfarenhet av arbete inom förskoleverksamhet och har ett intresse för och kompetens kring barn med särskilda behov är det en merit.
Med läroplanen som utgångspunkt arbetar du med barnen och ger dem möjlighet att utveckla sina förmågor. Som pedagog hos oss kommer du att ingå i ett arbetslag där du kommer ha det pedagogiska ansvaret och planera, genomföra, utvärdera och dokumentera. Kommunikation och reflektion är ett centralt redskap i vårt arbete med både barn, kollegor och vårdnadshavare.
Vi lägger fokus på att finnas tillsammans med barnen och skapa möten. I mötena kan vi tillgodose barnens behov, ge dem tid till kommunikation genom samspel och samtal. Vi har som målsättning att ha ett positivt klimat. Det får vi genom att aktivt lyssna på det barnen har att berätta och ta oss tid till att utmana genom motfrågor och funderingar, reflektera över deras tankar och handlingar. För oss är alla lika viktiga och värdefulla!
Våra inriktningar/metoder i vardagsarbetet förutom kommunikation är friluftsliv och performance. Friluftsliv innebär att vi vistas mycket utomhus, vi är på gården, i skogen och gör andra utflykter. Vi har utedagar då vi lagar vår lunch på stormkök.
Performance innebär att vi vill att barnen ska få vara delaktiga i olika uppträdanden och utveckla ett intresse för att uppträda/berätta/visa upptäckter de gjort eller övat på i verksamheten i olika former, på samlingen eller på scenen inför föräldrarna.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel