OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
Våra förskolor är i en ständig utvecklingsprocess, det är därför viktigt att du både kan och vill ta ansvar och är bra på att samarbeta.
Som förskollärare ansvarar du för att driva avdelningens och förskolans systematiska kvalitetsarbete. Detta genom att du tillsammans med barnen och kollegorna följer upp och utvecklar arbetet på avdelningen i ett dokumentationsverktyg, samt att du sitter med i förskolans pedagogiska råd där representanter från varje avdelning arbetar för förskolans gemensamma utveckling. I uppdraget ingår att knyta forskning till vår praktik och att utveckla vårt arbete kring pedagogisk dokumentation och projekterande arbetssätt.
Vem är du?
Krav:
Examen med legitimation från lärarhögskola med inriktning: förskollärare eller lärare mot yngre åldrar.
Meriterande:
Kunskap om Reggio Emilias pedagogiska filosofi dvs barnsyn och kunskapssyn samt erfarenhet av att arbeta projekterande är en förutsättning. Därutöver är kompetens inom estetiska uttrycksätt, normkritisk pedagogik och språkutvecklande arbetssätt meriterande.
Personliga egenskaper:
Vi söker dig med ett stort engagemang för förskolans uppdrag med de yngsta barnen 1–3 år och som vill utveckla och utvecklas tillsammans med oss. Du behöver vara initiativrik, reflekterande, drivande, positiv och ha god samarbetsförmåga. Att leda både barns och vuxnas lärande upplever du som roligt, utvecklande och utmanande.
Vi erbjuder dig
Mariekäll och Saltskogs förskolor ger dig möjlighet till delaktighet och inflytande i det pedagogiska utvecklingsarbetet och ett nära ledarskap. Du får kompetensutveckling, friskvårdspeng och tillgång till Tom Tits Experiment.
Välkommen till oss!
På Mariekäll och Saltskogs förskolor arbetar vi utifrån en gemensam undersökningsrubrik. I år heter den ”Lekvärldar och ordmagi”. Vårt arbete planeras utifrån förskolans styrdokument och Södertälje kommuns verksamhetsidé där vi hämtat inspiration från Reggio Emilias filosofi. Det innebär att vi ser på barn som demokratiska medborgare och att barnens tankar, intresse och intentioner är viktiga utgångspunkter i både den planerade och spontana undervisningen.
Vi är inne i ett spännande utvecklingsarbete med att öka barnens möjligheter till leken och språket. Som en del i detta utvecklingsarbete har vi ett IKT:ek där barn och pedagoger möts för att prova och fördjupa sig i olika digitala och estetiska uttryckssätt. I förskoleområdet finns också ett eget förskolebibliotek som barn och pedagoger besöker för att delta i planerade lässtunder och för att låna böcker.
Vi är en lärande organisation som ger möjligheter till kollegialt lärande genom intern fortbildning och nätverk. Olika kompetenser ser vi som en tillgång och en reflekterande kultur är en väsentlig del i vårt arbete. Som stöd för organisationens utvecklingsarbete har ledningen fördelat sina ansvarsområden och bedriver ett nära pedagogiskt ledarskap.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel