OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Burlöv är en spännande kommun i tillväxtregionen mellan Malmö och Lund. Vi har en nära organisationskultur som möjliggör och betonar samarbete, innovation och ett hållbart arbetsliv. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och skapar värde för våra medborgare.
Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?
Burlöv är en utbildningskommun där vi med kreativitet och glädje för lärandet skapar goda förutsättningar för framtiden.
Vi har ett nära samarbete med sverigeledande forskare gällande undervisningsutveckling i både förskola, grundskola och vuxenutbildning.
Vi är modiga och testar nya innovativa idéer såsom VR i undervisningen. Vi tänker rörelse vid både nybyggnation, utveckling av utemiljöer och erbjuder rörelseanalys till vår personal.
Vi genomför tidiga insatser tillsammans med socialtjänst och har ett gemensamt mobilt team för att hjälpa elever med problematisk frånvaro.
Vi följer upp måluppfyllelsen på riktigt och agerar på våra resultat.
Vi arbetar för att bli duktiga på det tillitsbaserade ledarskapet och har ett nära ledarskap med få medarbetare per chef.
Förskolorna lägger grunden för en hållbar och sund livsstil då vi satsar mycket på utepedagogik och måltidspedagogik. Vi arbetar aktivt med att belysa individens ansvar i helheten. Ett starkt och tydligt individansvar där tilltron till varje medarbetares del i helheten är avgörande - det ger medarbetare som vill och vågar ta ansvar!”
Varmt välkommen till Östragårdens förskola, där vi arbetar utifrån vår gemensamma viljeinriktning. Se nedan:
På Östragårdens förskola erbjuder vi en utbildning med hög kvalitet, baserad på forskning och beprövad erfarenhet. Barnens behov och intresse ligger till grund då vi planerar, reflekterar, analyserar och dokumenterar vår undervisning. Hos oss möts du av närvarande och lyhörda pedagoger som möter och utmanar barnen i våra genomtänkta och tydliga lärmiljöer, i syfte att stimulera barnen till ett lekfullt och lustfyllt lärande. Att vara en närvarande pedagog innebär för oss att vi fördelar oss och vistas där barnen är, samt deltar aktivt i deras lek och undervisning både inomhus och utomhus. I vår viljeinriktning utgår vi ifrån principen att de beslut de vuxna tar är baserade på de styrdokument som leder till barnens bästa.
Utifrån vår viljeinriktning har vi tillsamman arbetat fram en treårsplan för förskolan med långsiktiga respektive kortsiktiga mål. Detta inom ramen för våra tre utvecklingsområden som är:
Kvalitativ undervisning
Tydliggörande lärmiljöer
Lekresponsiv undervisning
Förskolan är uppdelad i tre arbetslag, som rymmer två avdelningar. Här utgår vi från barnens bästa, när vi planerar för bemanningen genom att de vuxna följer barnen genom deras tid på förskolan.
För att du ska få en uppfattning om oss vill vi dela med oss av några aktiviteter som är på gång hos oss just nu:
- Hela huset som lärmiljö- där vi öppnar upp samtliga dörrar på förskolan och ger barnen möjlighet att utforska olika lärmiljöer
- Samarbete mellan de olika arbetslagen kopplat till gemensamma projekt
- Pulspass varje morgon för hela förskolan, där arbetslagen turas om att hålla i passen
- Vi ligger också i startgroparna med att utveckla våra tre ateljéer utifrån tre olika infallsvinklar. I dagsläget så lutar det åt en Legoateljé( utifrån barnens önskemål) och en textilateljé. Den tredje ateljén är fortfarande öppen för förslag.
Avslutningsvis vill vi trycka på att humor och glädje är en viktig aspekt i vår arbetsmiljö. Vi tycker om att skratta tillsammans och bjuda på oss själva i olika sammanhang.
ARBETSUPPGIFTER
Som förskollärare arbetar du utifrån aktuella styrdokument och ansvarar för den undervisning som du tillsammans med ditt arbetslaget bedriver. Du driver tillsammans med ditt arbetslag ett systematiskt kvalitetsarbete utifrån förskolans mål. Du ska ha god förmåga att planera, genomföra, reflektera och analysera samt följa upp den undervisning ni i ert arbetslag bedriver.
• I Burlövs kommun använder vi Kvalitetskortet och Undervisningsloggen som system i det systematiska kvalitetsarbetet på förskolan. Som förskollärare är du en del av förskolans utvecklingsarbete där du bidrar med din kunskap, dina tankar och reflektioner.
• Du är en medforskande förskollärare och är lyhörd för barnets nyfikenhet och lust att lära och utvecklas. Som en medforskande förskollärare bidrar du till att berika barnens möjligheter till lärande och utveckling.
• Du, liksom kollegor, ansvarar för en god arbetsmiljö där kollegialt lärande är i fokus.
Vi har under året arbetat fram en viljeinriktning för respektive förskola som vilar på lagar, läroplan och vår gemensamma värdegrund. Inom ramarna för vår viljeinriktning arbetar vi med tre utvecklingsområden, kvalitativ undervisning, tydliggörande lärmiljöer och lekresponsiv undervisning.
Vi ser fram emot din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Legitimerad förskollärare
ÖVRIGT
Vill du veta mer om Burlövs kommun välkomnar vi dig till www.burlov.se.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Landin, Förskolechef
0709-639314
Facklig företrädare nås via kommunens växel
040-439000