OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 83 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är närmre 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!
Barn- och utbildningsförvaltningen bedriver pedagogisk verksamhet som sträcker sig från förskola till vuxenutbildning. I en trygg, kreativ och demokratisk miljö som värnar alla människors lika värde arbetar vi för lärande, kunskap och omsorg. Vi söker dig som vill vara med och forma framtiden!
Viby skola är en idyllisk byskola som ligger 6 km utanför Kristianstad.
Vår verksamhet är uppdelad i åldershomogena klasser och ett fritidshem. Vi arbetar för att skapa trygghet och trivsel samt för att nå en Vi-känsla för hela skolan.
På Viby skola utgår vi från elevernas förförståelse, erfarenheter och intresse i undervisningen och har höga förväntningar på eleverna. Samtalet med eleverna och mellan eleverna står i centrum och lärarna anknyter till såväl enklare som mer kvalificerade kunskapsformer. På Viby skola har vi en tydlig struktur på lektionerna och varierar arbetsmetoderna.
Vi arbetar med ett relationellt förhållningssätt gentemot eleverna och anser att samspelet mellan elever och lärare är viktigt. Vi arbetar mycket med formativ bedömning och tror att genom att formulera och kommunicera tydliga mål för lektionen så ökar elevernas delaktighet i lärandet och eleverna vet när de har uppnått målen. På Viby skola har vi ett starkt och gott kollegialt samarbete och arbetar tillsammans för att utveckla skolan.
Arbetsuppgifter
Du kommer tillsammans med en annan lärare att ansvara för underisningen i förskoleklassen på Viby skola. Du och din kollega kommer att ha ett nära samarbete och har stora möjligheter att utveckla undervisningen. Du kommer också att undervisa på fritidshemmet.
Du fungerar som en bro mellan förskola och grundskola. Där du har en fot i förskolans läroplan och en i grundskolans läroplan. Utifrån de båda pedagogiska inriktningarna och elevernas behov utformar du undervisning som utmanar, entusiasmerar och stimulerar elevernas lust att lära och som skapar förutsättningar för möjlighet till inflytande.
I arbetet ingår att aktivt skapa språklig medvetenhet, koppla leken till lärandesituationer och att bidra till en smidig och planerad övergång från förskola till förskoleklass och grundskola. Eleverna erbjuds en trygg miljö som grundar sig på ömsesidig respekt där det ges möjlighet att skapa och bibehålla goda sociala relationer.
Du är en tydlig pedagogisk ledare som har förmåga att skapa relation till eleverna, vårdnadshavare och övriga samarbetspartners som karakteriseras av ömsesidig respekt, förtroendefullt förhållningssätt samt positiva förväntningar. I din roll ingår det att bedöma och dokumentera den enskilde elevens behov samt bidra till kollegialt lärande, utveckling och systematisk reflektion över både enskilt och gemensamt arbete.
Utöver arbete i förskoleklass ingår arbete vissa för- och eftermiddagar i fritidshem. För att verksamheten ska följa en röd tråd ingår även samarbete mellan förskoleklass och fritidshem.
Kvalifikationer
Du ska ha förskollärarlegitimation med behörighet att bedriva undervisning i förskoleklass samt sagopedagogik. Vi ser gärna att du har arbetat som förskollärare i förskoleklass eller som pedagog förskolan och/eller grundskolan.
Vidare ska du ha förmåga att utmana eleven utifrån dess förutsättningar och kan skapa lust och engagemang för lärande och lärmiljön. Det är en fördel om du kan sätta tydliga gränser, skapa strukturerande lektioner och samtidigt vara flexibel i undervisningen samt har förmåga att stödja eleverna i konflikter som uppstår.
Arbetet kräver att du kan se möjligheter och utvecklingsbehov på både individ som gruppnivå samt att du kan planera och dokumentera verksamheten. Förmåga att analysera och reflektera över lärandesituationen och det egna ledarskapet samt att verka för ett kollegialt lärande krävs även det.
Du kan skapa förtroendefulla relationer, genom att vara kommunikativ och lyhörd med kontakter både inom som utom skolan.
Rollen kräver att du kan integrera digital teknik i den dagliga verksamheten och använda som redskap i ditt eget arbete. Du är väl förtrogen med och lever upp till de yrkesetiska principerna för lärare och är väl insatt i förskolans och skolans läroplan, Barnkonventionen samt har förmåga att omsätta dessa i praktiken.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning, 100% med placering på Viby skola med tillträde 2017-01-10.
Sista ansökningsdag I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval vilket innebär att vi kontinuerligt kallar sökande till intervju. Är du intresserad ber vi dig att skicka in din ansökan snarast. Annonsen visas längst till och med 2016-12-15
När sökande erbjudits anställning krävs ett utdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ skollagen.
Till din ansökan skall du bifoga För att vi ska kunna ta ställning till din ansökan ska du bifoga examensbevis samt lärarlegitimation.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Filip Strandqvist, rektor på tfn 0733-13 48 07.
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.
I Kristianstads kommun har medarbetarna rätt till heltid och rökfri arbetstid tillämpas.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21