OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
Våra förskolor är i en ständig utvecklingsprocess, det är därför viktigt att du både kan och vill ta ansvar och är bra på att samarbeta.
Som förskollärare ansvarar du för att driva avdelningens och förskolans systematiska kvalitetsarbete. Detta genom att du tillsammans med barnen och kollegorna följer och utvecklar arbetet på avdelningen i ett dokumentationsverktyg, samt att du sitter med i förskolans pedagogiskt råd där representanter från varje avdelning ansvarar för förskolans utveckling. I uppdraget ingår att knyta forskning till vår praktik och att utveckla vårt arbete kring pedagogisk dokumentation och projekterande arbetssätt.
Vem är du?
Krav:
Examen med legitimation från lärarhögskola med inriktning: förskollärare eller lärare mot yngre åldrar.
Meriterande:
Kunskap om Reggio Emilias förhållningssätt till lärande och filosofi är naturligtvis en förutsättning, därutöver är kompetens inom normkritisk pedagogik och språkutvecklande arbetssätt meriterande.
Personliga egenskaper:
Vi söker dig som med ett stort engagemang för förskolans uppdrag och som vill utveckla och utvecklas tillsammans med oss. Du behöver vara initiativrik, drivande, positiv och ha god samarbetsförmåga. Du måste också uppleva det som roligt, utvecklande och utmanande att leda, både barns och vuxnas lärande med ett reflekterande förhållningssätt.
Vi erbjuder dig
Mariekäll och Saltskogs förskolor ger dig möjlighet till delaktighet och inflytande i det pedagogiska utvecklingsarbetet och ett nära ledarskap. Du får kompetensutveckling, friskvårdspeng och tillgång till Tom Tits Experiment.
Välkommen till oss!
På Mariekäll och Saltskogs förskolor arbetar vi utifrån en gemensam undersökningsrubrik “Mariekäll och Saltskogs barn berättar om hållbar utveckling”. Vårt arbete planeras utifrån förskolans styrdokument och Södertälje kommuns verksamhetsidé för förskolan där vi hämtat inspiration från Reggio Emilias filosofi. Det innebär att vi ser på barn som demokratiska medborgare och att barnens tankar, intresse och intentioner är en viktigt utgångspunkt i den pedagogiska planeringen .
Vi är inne i ett spännande utvecklingsarbete med att öka barnens möjligheter till berättande. Som en del i detta utvecklingsarbete har vi nyligen öppnat ett IKTek där barn och pedagoger möts för att prova och fördjupa sig i olika digitala uttryck. I förskoleområdet finns ett förskolebibliotek som barn och pedagoger besöker och lånar böcker.
Vi ser olika kompetenser som en tillgång och en reflekterande kultur är en väsentlig del i vårt arbete. Som stöd för organisationens utvecklingsarbetet har ledningen fördelat sina ansvarsområden och bedriver ett nära pedagogiskt ledarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel