OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
Vi söker en förskollärare till Bergviks förskola
Till avd Hagen, en avdelning för barn i åldern 1-2 år söker vi en ny förskollärare.
Avdelningen har idag en väl fungerande lärmiljö med en rådande ateljékultur. Vi söker dig som kan förvalta och utveckla det projekterande arbetssättet i dessa miljöer och som har erfarenhet av att arbeta med inspiration från Reggio Emilias filosofi.
Tillträde i augusti.
Vem är du?
Krav:
-Examen med legitimation från svensk lärarhögskola med inriktning förskollärare eller lärare mot yngre åldrar
-God svenska i tal och skrift
Meriterande:
- Goda kunskaper om Reggio Emilias filosofi.
- Goda kunskaper i arbete med digitala verktyg och IKT.
- Goda kunskaper i pedagogisk dokumentation.
- Några års erfarenhet som förskollärare.
Personliga egenskaper:
- Vi söker dig som är engagerad, professionell och ansvarstagande förskollärare.
- Du ska ha god samarbetsförmåga, vara lösningsfokuserad och aktiv i dialog och samspel med barnen.
Vi erbjuder dig
- Introduktionstillfällen för nyanställda
- Handledning genom vår pedagogista.
- Intern kompetensutveckling
- Högskoleutbildade kollegor att samarbeta med.
- Arbetskläder och friskvårdspeng.
Välkommen till oss!
I Brunnsäng-Grusåsens förskoleområde arbetar vi utifrån värdeorden välkomnande, kreativitet, delaktighet och glädje i alla våra möten med barn, familjer, pedagoger och miljöer, med utgångspunkt i förskolans läroplan. Som förskollärare vill vi att du verkar utifrån dessa ord med läroplanen som grund
Tillsammans med sitt arbetslag bedriver förskollärare undervisning utifrån ett projekterande arbetssätt genom pedagogisk dokumentation.
Alla arbetslag arbetar i ett dokumentationsverktyg.
I vårt område har vi en pedagogistor som handleder arbetslagen, både i reflektion, i praktiken och i arbetet med de pedagogiska lärmiljöerna.
På förskolorna ska en ateljékultur råda och vi lägger stor vikt vid estetiska uttryckssätt och använder oss av fyra T:n som ledord för vår miljö och förhållningssättet i miljön: Tilltalande, Tydligt, Tillgängligt och Tillåtande.
De digitala verktygen är en del i vår ateljékultur för att ge ytterligare dimensioner till barnens utveckling och lärande.
Vi arbetar Språk- och kunskapsutvecklande och för en Hållbar utveckling, både ur ett ekologiskt och socialt perspektiv.
Gå gärna in på Instagram; pedagogista_bg. Där synliggörs verksamheten i Brunnsäng-Grusåsen.
Brunnsäng-Grusåsens förskoleområde har nio förskolor. Från höstterminen kommer vi att starta ett nytt gemensamt, övergripande undersökningsområde:
”Barn i Brunnsäng-Grusåsen formulerar framtiden tillsammans med fakta och fantasi i förbindelse”
Vi hoppas att du, tillsammans med övriga medarbetare, vill vara en del av detta arbete.
Välkommen med din ansökan!
Södertäljes kommunala förskolor har en gemensam verksamhetsidé som innebär att vi speglar vår verksamhet mot Reggio Emilias filosofi. I Södertäljes kommunala förskolor innebär speglingen mot Reggio Emilias filosofi ett särskilt ställningstagande för förskolan som en demokratisk mötesplats där barnen ska ges möjlighet att påverka samhället och utveckla det medborgarskap de redan har. Vi har tagit ställning för förskolan som en plats för socialisering där lek, glädje, utmaningar och estetiska upplevelser är förutsättningar för lärande och utvecklandet av barns förmågor och kunnande. På förskolan ska vi gemensamt skapa en känsla av sammanhang hos individen i relation till sin närmiljö och dess historia.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel