OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Birgittaskolan är en statlig specialskola för elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Skolan ligger i Örebro och tar emot elever från Dalarnas, Södermanlands, Värmlands, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län. För elever som inte kan dagpendla till skolan har Birgittaskolan elevboende.
Vi erbjuder våra elever en miljö som ger möjlighet till delaktighet och utveckling. Alla kan delta i det sociala samspelet, känna tillhörighet och utvecklas som individer i en tvåspråkig utbildning i teckenspråkig miljö.
På Birgittaskolan har vi en mycket god tillgång till olika professioner i vårt elevhälsoteam och på digitala lärverktyg i en välutrustad IT-miljö.
Vi är cirka 100 medarbetare som arbetar på skolan alternativt på våra elevboenden.
ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten ingår att vara mentor för en grupp av elever och du förväntas med din kunskap och ditt engagemang leda och stimulera våra elever till kreativitet, motivation och ökade kunskaper. Du har också ansvar för att planera, individanpassa, genomföra en undervisning av hög kvalitet. Ofta är vi två lärare i klassrummet samtidigt. Du bör således ha lätt att samarbeta, även med de eventuella elevassistenter som kan tillhöra klassen.
Vi söker medvetna och utmanande lärare som genom öppenhet, nytänkande och helhetssyn tar vara på varje elevs förmåga och kompetens för att möta en föränderlig värld. Att förändra arbetssätt och arbetsformer med IT teknikens hjälp är en förutsättning. Det är en självklarhet att du har intresse för skolutveckling samt har en god samarbetsförmåga.
KVALIFIKATIONER
Tjänsten kräver erforderlig pedagogisk utbildning som ger behörighet att undervisa i år F-3 och gärna erfarenhet från liknande arbete. En förutsättning för att Du ska kunna arbeta hos oss är att Du kan teckenspråk då vår teckenspråkiga miljö är mycket viktig. Du måste således kunna undervisa på teckenspråk.
Du ska ha ett stort intresse för eleverna och kan medvetet anpassa innehåll och metod till varje elevs behov. Du provar gärna nya arbetssätt för att stimulera elevernas lärande och utveckling. Arbetslaget och samarbetet med kollegor är viktigt för dig.
Meriterande är erfarenhet av arbete med elever med NPF.
På skolan finns även elevboende för vissa elever och därmed ställs det krav på samarbetsförmåga med både personal på elevboendet och med andra yrkesgrupper kopplade till elevens skoldag.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.