OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Hägersten-Älvsjö är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad, i vårt område bor runt 120 000 invånare. Stadsdelsförvaltningen erbjuder förskola och fritid, omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel. Vi är drygt 3000 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa bra förutsättningar och service för de som bor i stadsdelsområdet.
Den kommunala förskoleverksamheten hos oss är den största i Stockholms stad och vi arbetar kontinuerligt och systematiskt med verksamhetens utveckling utifrån det kompetenta barnet och en lärande organisation.
Arbetsplatsbeskrivning
Vi i Hägerstensåsens förskolor söker dig som är nyfiken, engagerad och intresserad av att driva kvalitativ undervisning för barnen i vårt område.
Hägerstensåsens förskolor består just nu av fem förskolor och planerar att start upp två nya förskolor under hösten -21. Vi har en tydlig vision och värdegrund som vi tillsammans har arbetat fram och värnar om: Hägerstensåsens förskolor - där delaktighet, mångfald och samarbete ger en likvärdig utbildning där trygga barn med lust, lär och utvecklas. Alla våra förskolor är med i vårt övergripande projekt, där vi tillsammans med barnen vill skapa möjligheter och förutsättningar för en Hållbar framtid! I Hägerstensåsens förskolor arbetar vi, utifrån ett utforskande arbetssätt inspirerat av Reggio Emilias pedagogiska filosofi som bygger på en stark tro på människans möjligheter samt en djup respekt för barnet. Allas lika värde och det demokratiska ledarskapet är mycket viktigt för oss likaså ett gott samarbete med våra vårdnadshavare. Gemensamt skapar vi en kultur där barn, vårdnadshavare och pedagoger tillsammans strävar mot samma mål och har ett högt förtroende för varandra. I vårt projekterande arbetssätt ingår ett utforskande förhållningssätt, där flerstämmig undervisning, reflektion och ett aktivt arbete med att skapa, och utveckla levande pedagogiska lärmiljöer är en stor del. Vi i Hägerstensåsens förskolor har en god organisation och struktur som möjliggör pedagogisk utvecklingstid samt reflektion i arbetslag. Vi erbjuder också alla våra förskolelärare enskilda forum på förskolan men också forum månadsvis där alla förskollärare i vår enhet, biträdande rektor och pedagogisk utvecklingsledare i vårt område möts för att diskutera och utveckla förskollärarens roll och uppdrag.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta som förskollärare innebär unika – och betydelsefulla – möjligheter att påverka och bidra till barns utveckling. Som förskollärare medverkar du till att en positiv och utvecklande miljö, med en god balans av omsorg och lärande, dagligen skapas för varje barn och för hela barngruppen. Det gör du genom att ansvara för det pedagogiska arbetet enligt förskolans verksamhetsmål. Vår välorganiserade dagsstruktur, som utgår från barnens delaktighet och inflytande, utgör grunden för vårt pedagogiska arbete. Vår pedagogiska idé bygger på ett utforskande arbetssätt där vårt främsta arbetsredskap är pedagogisk dokumentation. Med hjälp av verktyg som observation, dokumentation och reflektion synliggör vi barns lärandeprocesser och tar ut riktning för nästa steg i det pedagogiska arbetet. Vi ser också den pedagogiska dokumentationen som en självklar del i vårt systematiska kvalitetsarbete och vår verksamhetsutveckling. Som förskollärare på Hägerstensåsens förskolor kommer du att verka i ett sammanhang där vi erbjuder olika mötesplatser och engagerar barnen i lekfulla och lärande utmaningar. Vi ser de möjligheter i utemiljön som möjliggör undervisning utifrån barnens intressen och erfarenheter. Vi lägger stort fokus på att koppla ihop lärande med fysisk aktivitet, att lära med hela kroppen. En central del i utegruppens pedagogik är Äventyrspedagogik som erbjuder barnen en fantasifull, kreativ och fysiskt aktiv undervisning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har förskollärarutbildning samt en förskollärarlegitimation alternativt inväntar din legitimation. Det är meriterande om du har erfarenhet från yrket. Datorvana samt goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift krävs. Vi kommer att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna. Utbildningar och/eller erfarenhet av utomhuspedagogik och äventyrspedagogik är meriterande men inget krav dock är det ett krav att ha en positiv inställning till utomhusvistelsen och en vilja att lära sig mer om äventyrspedagogiken.
Du har kunskap och en idé om hur du tillsammans med dina kollegor ska förverkliga läroplanens mål och värdegrund. Ditt barnfokus är tydligt, och återspeglas i ditt förhållningssätt i vardagen. Du har även kunskap om hur du synliggör och vidareutvecklar barns lärprocesser med hjälp av pedagogisk dokumentation. Du har en stark drivkraft att hålla utvecklingen av den pedagogiska miljön levande.
I din yrkesroll är du engagerad, professionell och initiativtagande. Du är också ansvarstagande och strukturerad, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Din samarbetsförmåga är mycket god och du är tillmötesgående i ditt bemötande av barn, vårdnadshavare och kollegor. Du hanterar konflikter på ett lyhört och konstruktivt sätt. Vidare har du god förmåga att kommunicera i såväl tal som skrift. Du tycker om att leda och motivera andra, och delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper.
Övrigt
Vi erbjuder dig: Goda möjligheter till pedagogisk utveckling. En god organisation och struktur som möjliggör både enskild pedagogisk utvecklingstid samt reflektion i arbetslaget. Nätverk. Handledning av specialpedagog och pedagogisk utvecklingsledare. Mentor.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel