OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lärande Förskolor och Grundskolor i Sverige AB
Lärande Förskolor och Grundskolor i Sverige AB (före detta Magnetica Education AB) är en del av Lärandegruppen i Sverige AB som är en av Sveriges största friskolekoncerner. I koncernen ingår Lärande i Sverige AB som driver Realgymnasiet och Erlaskolan, The Learning Lab i Stockholm AB som driver Skapaskolan och Lärande Partner i Östergötland AB. Tillsammans vill vi vara stilbildare inom svensk skola.
Inom koncernen har vi idag cirka 900 medarbetare och driver 31 verksamheter varav 3 förskolor, 8 grundskolor och 20 gymnasieskolor, från Sundsvall i norr till Malmö i söder. Eventuell vinst återinvesterar vi i våra verksamheter för att utveckla dem vidare. Det har resulterat i att vi har en stabil grund för tillväxt och ekonomi som skapar trygghet för våra elever, medarbetare samt partners.
Lärande erbjuder idag förskolor och grundskolor i Upplands Väsby. Läs mer om våra skolor på https://www.magnetica.se/
Om Förskolan Skogstorp
Läs mer om vår skola på https://www.magnetica.se/forskolor/skogstorp
Arbetsbeskrivning - Uppdraget som förskollärare
Förskolan Skogstorp har sex avdelningar fördelade på tre arbetslag.
Förskolan ligger i naturnära Fresta i Upplands Väsby. Skogstorp är en av tre förskolor inom Magnetica Education. Vi ser leken som central i barns utveckling och eftersträvar undervisning via leken i så hög grad som möjligt för att ge så goda förutsättningar för lärande som möjligt. Vår gård som ligger alldeles intill skogen är ett viktigt pedagogiskt rum med många valmöjligheter.
Du planerar, genomför och utvärderar undervisningen i verksamheten tillsammans med arbetslaget utifrån förskolans styrdokument. Som arbetsmetod för att kunna göra detta använder vi oss av pedagogisk dokumentation. Tillsammans leder och organiserar vi arbetet så att en lärandemiljö skapas för både barn och kollegor.
Digitalisering är en naturlig del i undervisningen och förskolornas pedagoger har lärplattor som ett dokumentationsverktyg. Barn och pedagoger dokumenterar tillsammans. Det sker oftast via bilder, små filmer eller bildspel som främjar både språkutveckling och samspel hos barnen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad förskollärare och som vill arbeta med att lära våra barn, 2,5-4 år, på förskolan att lära. Att ge barnen möjlighet att öva, pröva och erövra sin när och omvärld ur ett pedagogiskt perspektiv. Processen är ett mål i sig, vilket gör att man ofta göra samma saker igen och igen.
Du är väl förtrogen med förskolans styrdokument, undervisning i förskolan och pedagogisk dokumentation. Vi letar efter dig som brinner för barns inflytande, för att se och lyfta fram deras lärprocesser samt vill arbeta med tema och projekt.
Du har ett positivt förhållningssätt som präglas av att försöka förstå barns intentioner, önskningar och förmågor och som ser fördelen med barns olikheter. Du ser och bekräftar barnen och har en förmåga att kommunicera med barn på olika sätt. Du vill vara med och skapa en lärandemiljö för både barn och kollegor som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete. Du har förmåga, och tar ansvar, att leda arbetslaget där ni tillsammans utvecklar utbildningen för barnen på förskolan.
Du samarbetar bra med andra människor och relaterar på ett lyhört sätt Du leder teamorienterat, kollegor och barn, utifrån pedagogisk insikt. Du har förmåga att se helheten i förskolans uppdrag och organisation. Du tror på att kollegialt lärande stimulerar till nyfikenhet både hos kollegor och barn. Du är mål- och problemlösningsorienterad och initiativtagande.
Svenska i tal och skrift krävs för god muntlig och skriftlig kommunikation med interna och externa parter.
Våra kärnvärden är Trygghet, Utveckling, Team och Framgång. Trygghet är basen där all Utveckling tar sin början med strävan om att uppleva mer. Teamarbete där vi delar kunskap och erfarenheter leder till Framgång.
Varmt välkommen med din ansökan!
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel