OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ett jobb med plats för utveckling och växtkraft
Vill du vara delaktig och bidra till en verksamhet som präglas av kollegialt lärande, kompetensutveckling och förbättringsarbete? Vill du fortsätta utvecklas i din roll som förskollärare och vara del av en helhet i kommunen? Vill du ha en huvudroll i en organisation som växer och utvecklas?
Till förskolan Grönänge i Dvärsätt söker vi nu en förskollärare. Ta chansen att få vara med och utforma förskolan. Sök till oss och gör skillnad på riktigt!
Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmässigt för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Krokoms kommun är en av de barnrikaste kommunerna i norr. Krokoms kommun ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket innebär att arbeta för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Barn- och utbildningsförvaltningen, med ca 800 medarbetare och 20 rektorer, ansvarar för verksamheten i grundskola F-9, anpassad grundskola, fritidshem och förskola, barn- och elevhälsa samt kost och lokalvård. Var femte invånare är barn eller skolungdom yngre än 12 år. Vi har 16 grundskolor och 21 förskolor spridda över hela kommunen.
Samtliga förskolor i Krokoms kommun arbetar med tre gemensamma verksamhetsmål där likvärdighet, kvalitet och barns agens står i fokus!
Grönänge förskola har 3 avdelningar med plats för ca 51 barn. Arbetet utgår från en helhetssyn på barn och barns behov där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. Förskolan är organiserad i åldershomogena grupper.
En dag som förskollärare på Grönänge
I din roll som förskollärare ansvarar du, tillsammans med övriga i arbetslaget, för att planera och bedriva verksamheten och genom det möta de behov varje enskilt barn har. I vår kommun utgår du ifrån barnens intressen, behov och erfarenhet. Du planerar lärprocesserna och med ett formativt arbetssätt genomför, följer upp, och utvärderar du undervisningen, med förankring i läroplanen. Pedagogiska dokumentationen är en viktig del i vårt arbets- och förhållningssätt som blir det systematiska kvalitetsarbetet som tar verksamheten framåt och synliggör barnens nyfikenhet, uttryck och deras lärande.
I arbetet som förskollärare i vårt område är det viktigt att vara en lyssnande pedagog som tar till vara barnens tankar och idéer och skapar miljöer som genomsyras av dessa. Vi arbetar med inkludering, delaktighet och tillgänglighet som bärande idéer.
Den kreativa leken och undervisningen får ta plats och sträcker sig över hela dagen. Lärmiljön är ständigt föränderlig, den anpassas efter barnens intressen och behov för att skapa förutsättningar för det livslånga lärandet och bidra till att alla barn når sin fulla potential.
Utemiljön är varierad för att utmana motoriskt och väcka upptäckarglädje samt lek. Vi är medforskare med barnen och använder olika digitala verktyg för att bland annat söka information men även till pedagogisk dokumentation. Förutom det systematiska kvalitetsarbetet bedrivs ett förebyggande och främjande barnhälsoarbete i samverkan med våra barnhälsoteam. Till stöd i ditt dagliga arbete har du ett nära samarbete med specialpedagog, central pedagogisk utvecklare och rektor.
Du samverkar i hög grad med förskolor i området och arbetar aktivt och målinriktat för en väl balanserad och utvecklande verksamhet enligt styrdokumenten.
Förskolorna i Krokoms kommun har ett nära systematiskt arbetsmiljöarbete som utgår ifrån kommunens värdeord. Välkomnande, Modig, Nära och Pålitlig.
Vill du fortsätta utvecklas i din roll som förskollärare så är det här kommunen som gör plats för växtkraft.
Din kompetens
För tjänsten som förskollärare krävs att du är legitimerad förskollärare.
Du är väl förtrogen med de nationella styrdokumenten för förskoleverksamhet.
Du ska bidra till en god arbetsmiljö och vara en positiv och trygg förebild för såväl barn som kollegor. Du bemöter andra med respekt och delar med dig av din positiva energi i ett salutogent perspektiv.
Har du praktisk erfarenhet från pedagogiskt utvecklingsarbete är det meriterande.
Har du erfarenhet av att arbeta med estetiska lärprocesser i förskolan är det en merit.
Vi värdesätter din förmåga att driva verksamheten framåt, samarbeta, kommunicera, reflektera, ta ansvar, och att du genom din kreativitet är öppen för nya möjligheter.
Digital kompetens och intresse för IKT (informations- och kommunikationsteknik) förväntas.
Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde 2024-08-12 eller enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag: 2024-03-24
Urval och intervjuer kommer ske under veckorna 13-15.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Fackliga företrädare nås via kommunens kundcenter, 0640-161 00
Hälsning från din blivande chef
I min roll som din blivande chef söker jag dig som vill att våra förskolor ska vara en plats där vi tillsammans bygger upp relationer till varandra och vår omvärld. En plats där olikheten blir ett värde och där allas bidrag blir viktiga för ett hållbart lärande.
Jag söker dig som med ett salutogent perspektiv arbetar lösningsfokuserat för att ge varje barn förutsättningar för att nå sin fulla potential.
Välkommen med din ansökan!
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel