OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att tillsammans med en grupp pedagoger arbeta med eleverna i särskolan. I det dagliga arbetet ingår att skapa lärmiljöer, stimulera och ge förutsättningar för barn med särskilda behov och förutsättningar att utvecklas. Det är barnets individuella utveckling som ligger i fokus.
Alla barn är unika och i uppdraget ingår att tillsammans med kollegor skapa de förutsättningar som krävs för att de ska få en meningsfull och begriplig möjlighet att utvecklas i skolan. Vi arbetar tydligt för att utvecklingen av en skola med tillgängligt lärande för alla våra elever. Skapa gemensamma lärmiljöer där möten med barn i andra klasser är ett genomgående förhållningssätt i såväl planering som daglig verksamhet.
Myrängen/Ängsholmsskolan grundsärskola är en verksamhet där utvecklingsarbetet får ta stor plats. Vi har ett omfattande systematiskt kvalitetsarbete med fokusområden som kommunikativ tillgänglighet, fritidshemsutveckling och utveckling av elevernas självständighet.
Arbetet präglas av lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik och alternativ och kompletterande kommunikation. Vi med bildstöd och teckenkommunikation.
Du kommer att vara med och utveckla vår särskola framåt då växer och elevantalet ökar inför läsåret 21/22. Du kommer att arbeta som ansvarig mentor med undervisningsansvar för en mindre grupp.
Du kommer att arbeta i ett team tillsammans med andra lärare, specialpedagoger och elevassistenter. Utöver detta team sker tätt samarbete med habiliteringspersonal och elevhälsoteam.
Tjänsten innebär också att arbeta några timmar i veckan på fritids.
På grundsärskolan har du ansvarar för planering, undervisning och bedömning utifrån grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområde.
Kompetens och erfarenhet
Vi ser gärna att du har:
• Lärarexamen eller förskolleärarexamen
• Erfarenhet av att arbeta med barn på tidig utvecklingsnivå alt särskola
• Kunskaper och erfarenhet av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) även med teckenstöd och datoriserade kommunikationshjälpmedel
• Bra kommunikation- och samarbetsförmåga
Stor vikt läggs vid personliglämplighet hos den sökande då det är viktigt att du passar bra in i arbetesgruppen och med eleverna samt är intresserad av att lära och utvecklas.
Om Täby kommun
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.
Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.
Inom utbildnings verksamhetsområde arbetar vi mot högt uppsatta verksamhetsmål och meritvärdena för Täbys kommunala grundskolor ligger i toppskiktet i landet.
Täby akademi för pedagogisk professionsutveckling, i samarbete med nationella och internationella lärosäten såsom Harvard, bidrar till att kommunens pedagoger och skolledare tillhör spetsen i Sverige. Vi arbetar långsiktigt och systematiskt för att Täby ska ha Sveriges högsta utbildningskvalitet där lärandet är tillgängligt för varje elev.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel