OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utvecklas tillsammans med oss?
Kommunens förskolor befinner sig i en förändringsfas där vi tillsammans ska utveckla och förbättra ett utforskande arbetssätt. Vi tror på långsiktiga relationer där barn och vuxna möts genom ett utforskande och vi sätter stor tilltro till det kollegiala lärandet. ReMida är navet för de nätverk som du kan komma att ingå i, ReMida är en pedagogisk verksamhet och ett center för spillmaterial. ReMidas filosofi utgår från att materialet blir pedagogiskt i barnens händer och hållbar framtid ställs alltid i relation till det som erbjuds. Kommunens förskolor har "Hållbar framtid" som ett gemensamt utvecklingsområde och innefattar tre områden; socialt, ekonomiskt och ekologiskt. Vi menar att det är nödvändigt att arbeta för en hållbar framtid då vi vill stå upp för en demokratisk värdegrund.
Hoks förskola ingår i förskoleenhet 1 där även Svenarum och Åvikens förskolor ingår. Utifrån kommunens övergripande tema "Hållbar framtid" tar enheten fokus på "Naturens hemligheter". Begreppet "Tillsammans" är ett ledord i förskoleenheten. Vi lär tillsammans i olika sammanhang och "Tillsammans" är ett viktigt begrepp i ett demokratiskt perspektiv. I förskoleenheten finns specialpedagog och pedagogista som tillsammans med arbetslag och rektor är med och driver det pedagogiska arbetet.
Hoks förskola har tre avdelningar och ligger integrerade i skolans lokaler. Grupperna på avdelningarna är åldersintegrerade. Hoks närsamhälle bjuder in till natur och skog.
ARBETSUPPGIFTER
Att arbeta som förskollärare innebär unika och betydelsefulla möjligheter att vara med och bidra till barns utveckling och lärande. Hos oss får du möjlighet att påverka och medverka till en positiv och utmanande pedagogisk miljö. Du kommer till en verksamhet där balansen mellan omsorg och lärande alltid ställs i förhållande till barn och barngrupp. Utforskande, nyfikenhet och reflekterande är ledord i vår verksamhet.
Vi arbetar i tema där barnens frågor, intressen och nyfikenhet styr innehållet. Med hjälp av verktygen observation, dokumentation och reflektion synliggör du barnens lärprocesser både enskilt och i grupp. Dessa verktyg hjälper dig också att ta ut riktningen för nästa steg i det pedagogiska arbetet. Arbetet med pedagogisk dokumentation utgör en självklar och viktig del i vårt systematiska kvalitetsarbete och verksamhetsutveckling. Du kommer att använda dig av lärplatta och andra digitala kommunikationsverktyg. Vi erbjuder dig kompetensutveckling genom bl. a nätverk.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad förskollärare. Du är trygg, engagerad och mån om att genom dialog göra barnen delaktiga i sina lärprocesser. Du är intresserad av pedagogisk dokumentation som förhållningssätt.
Erfarenhet av pedagogisk dokumentation är meriterande.
Du som är nyexaminerad förskollärare erbjuds en mentor under ditt första arbetsår. Våra mentorer har mentorsutbildning och vi avsätter tid för både mentor och nyexaminerad att mötas i reflektion kring den egna praktiken.
I enlighet med skollagen krävs utdrag ur belastningsregistret före anställning.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och förbehåller oss därför rätten att påbörja intervjuarbetet innan ansökningstidens slut.
Vaggeryds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Gustafsson
0370-678504
Lärarförbundet
0370-67 85 24
LR
0370-678000
Helena Gustafsson
0393-678504
Helen Kähr
0370-678264
Liselott Lundell
0370 - 67 85 24
Elisabeth Olofsson-Ljungbergh
0370-6768201
Martin Alkemark
0370-678714
Helena Lundstedt
0393-678711
Rolf Claesson
0393-678752