Förskollärare till Lasstorps förskola

Arbetsbeskrivning

Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare.

Kommunen tillämpar Heltid som norm, vilket medför ett positivt inslag för jämställdhet och möjlighet för kompetensutveckling samt karriärvägar. Detta innebär även att alla medarbetare anställs på 100% med möjlighet till önskad sysselsättningsgrad. Du som medarbetare hos oss får introduktion på flera enheter/förvaltningar inom kommunen. Vill du vara med?

Katrineholms skolor erbjuder en trygg och utvecklande skolgång med det kreativa och lustfyllda lärandet i fokus. I Katrineholms skolor får barn och elever förutsättning att utveckla sina talanger och blomstra i sin egen takt.

Katrineholms skolor växer! Vi är i ett spännande utvecklingsskede med ekonomi i balans, ett systematiskt starkt kvalitetsarbete och visioner för framtiden. Inom bildningsförvaltningens har vi förskola, grundskola, gymnasieskola, kulturskola, central elevhälsa och en mottagningsenhet för nyanlända barn. Tillsammans skapar vi möjligheter att nå visionen ”Läge för liv och lust”.

Lasstorp förskola ligger i norra delen av Katrineholm. Bebyggelsen i området är blandad med villor, hyresbostäder samt bostadsrätter. Förskolan ligger i anslutning till Östra skolan.

Vi är en förskola med barn i åldrarna 1-5 år. Våra fyra avdelningar är uppdelade i åldersgrupperna 1-3 år samt 3-5 år.

Lasstorps förskola har en fantastisk utemiljö med stora gräsytor, kullar och skogspartier. Vi har även lekredskap såsom sandlådor, gungor, rutschkanor med mera. Utemiljön inbjuder till ett fantasifullt och experimenterande lärande i leken där naturvetenskap, matematik, språkutveckling, motorisk träning och socialt samspel kommer in naturligt. Vi är utomhus dagligen året runt.

Det här läsåret har vi arbetat med ett gemensamt tema på förskolan. Vi har utgått från boken Pinnemans äventyr där vi utgår från barnens tankar och idéer, med detta tema får vi in alla läroplansmål. Eftersom vi är en mångkulturell förskola är vårt språkutvecklande arbetssätt extra viktigt för oss.

Hösten 2016 blev vår förskola Qualiscertifierad.
Qualis är ett verktyg för att driva ett systematiskt kvalitetsarbete inom elva kvalitetsområden. Kvalitetsområdena är framtagna för förskolans verksamhet och till varje område finns ett antal kvalitetskriterier kopplade till sju steg i Qualistrappan.

Vi är en övningsförskola för studenter från Mälardalens Högskola i Eskilstuna/Västerås.


ARBETSUPPGIFTER
Att i arbetslag leda, driva och utveckla det pedagogiska arbetet på förskolan utifrån Läroplanen.

Arbeta med dokumentation, analys och uppföljning för att tillsammans med barnen stödja deras lärande deras lärande och utveckling.

Vi erbjuder dig:
- Pedagogiska nätverk där vi just nu arbetar med pedagogisk dokumentation .
-Vi har en utvecklingsledare som handleder oss i vårt arbete.
-Vi har regelbundet tid avsatt under arbetstid för att i arbetslagen reflektera och utveckla vårt arbetssätt.
-En egen lärplatta som digitalt verktyg.

KVALIFIKATIONER
Vi vill att du som har en lämplig pedagogisk högskoleutbildning, lärarlegitimation samt är väl förtrogen med skolans styrdokument.

Vi vill att du som har en lämplig pedagogisk högskoleutbildning, lärarlegitimation samt är väl förtrogen med skolans styrdokument.

Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. tar initiativ till nya förslag och arbetssätt. sätter igång aktiviteter och uppnår önskat resultat.

Det är av stor vikt att du har god samarbetsförmåga där du uppmärksammar andras synpunkter och kompetens samt bidrar till att förtydliga för gruppen dess arbetsuppgifter och mål. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

I förskolan möter vi många människor och kulturer och det är viktigt att förstå detta när beslut och handlingssätt väljs.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning.

I Katrineholms kommun är vi stolta över vårt arbete med genusmedveten styrning. Våra verksamheter ska leverera en service, en resursfördelning och ett bemötande på lika villkor för kvinnor och män, flickor och pojkar. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Katrineholms kommun tillämpar rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Varmt välkommen med din ansökan!

Artiklar i detta ämnet

  1. Skolans ansvar för fostran
  2. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Kontaktpersoner på detta företaget

Tommy Modigh
0150-573 88
Lärarförbunden, nås via kommunens växel
0150-570 00
Anita Hummerdal
0150-48 82 48
Kommunal nås via kommunens växel
0150-570 00
Andreas Wetell
0150-57304
Katarina Hallin
0150-48 82 18
Bitte Larsson
0150-48 82 85
Ann-Sofi Colliander
0150-34 92 90
Lärarförbundet nås via kommunens växel
0150-570 00
Mikael Örning
0150-57431

Sammanfattning

Besöksadress

Drottninggatan 19 64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

Vikarierande förskollärare till Mariehäll

Vikarierande förskollärare till Mariehäll

20 december 2024