OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
Vi söker dig med ett stort engagemang för förskolans uppdrag med de yngsta barnen 1–3 år. Våra förskolor är i en ständig förbättring. Det är därför viktigt att du vill fortsätta utvecklas, kan ta ansvar och är bra på att samarbeta. Som förskollärare ansvarar du för planering och uppföljning av avdelningens och förskolans systematiska kvalitetsarbete. Detta gör du tillsammans med dina kollegor genom avdelningens dokumentationsverktyg, samt att du sitter med i förskolans pedagogiska råd där representanter från varje avdelning tillsammans med ledning arbetar för förskolans gemensamma förbättring. I uppdraget ingår att dagligen knyta forskning till hela dagens praktik, ha en god föräldrasamverkan och att utveckla det fördjupande arbetet kring pedagogisk dokumentation och projekterande arbetssätt tillsammans med barn och kollegor. Just nu arbetar vi även aktivt med att fördjupa högläsning och samtal om text samt att utveckla leken både ute och inne.
Vem är du?
Krav:
- Examen med legitimation från lärarhögskola med inriktning: förskollärare eller lärare mot yngre åldrar.
- Mycket god svenska i både tal och skrift.
- Goda datakunskaper i Office 365.
Meriterande:
- Kunskap om Reggio Emilias pedagogiska filosofi dvs barnsyn och kunskapssyn samt erfarenhet av att arbeta projekterande.
- Kompetens inom estetiska uttrycksätt, normkritisk pedagogik och språkutvecklande arbetssätt meriterande.
Personliga egenskaper:
- Du behöver vara kreativ, reflekterande, drivande, positiv och ha god samarbetsförmåga.
- Att leda både barns och vuxnas lärande upplever du som roligt, utvecklande och utmanande.
Vi erbjuder dig
Mariekäll och Saltskogs förskolor ger dig möjlighet till delaktighet och inflytande i det pedagogiska utvecklingsarbetet och ett nära ledarskap. Du får kompetensutveckling, friskvårdspeng och tillgång till Tom Tits Experiment.
Välkommen till oss!
På Mariekäll och Saltskogs förskolor arbetar vi utifrån en gemensam undersökningsrubrik. I år heter den ”Odla Växa Leka” och handlar om hållbar utveckling. Vårt arbete planeras utifrån förskolans styrdokument, Södertälje kommuns verksamhetsidé och inspiration från Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Det innebär att vi ser på barn som demokratiska medborgare och att barnens tankar, intresse och intentioner är viktiga utgångspunkter i både den planerade och spontana undervisningen.
Vi är inne i ett spännande utvecklingsarbete med att öka barnens möjligheter till leken och språket. Som en del i detta utvecklingsarbete har vi ett IKT:ek där barn och pedagoger möts för att prova och fördjupa sig i olika digitala och estetiska uttryckssätt. I förskoleområdet finns också ett eget förskolebibliotek som barn och pedagoger besöker för att delta i planerade lässtunder och för att låna böcker.
Vi är en lärande organisation som ger möjligheter till kollegialt lärande genom intern fortbildning och nätverk. Olika kompetenser ser vi som en tillgång och en reflekterande kultur är en väsentlig del i vårt arbete. Som stöd för organisationens utvecklingsarbete har ledningen fördelat sina ansvarsområden och bedriver ett nära pedagogiskt ledarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel