Förskollärare till Nockeby förskolor

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Nockeby Förskolor utgår från Förskolans Läroplan och dess syn på demokratiska värden.

Förskolan lägger grunden för det livslånga lärandet och möjligheten för barnen att få vara demokratiska medborgare. Förskole vistelsen bygger på glädje, delaktighet, förhandling, ömsesidig respekt och meningsfullhet
Vi har stark tilltro till barnens intellektuella förmågor och resurser, kooperativt lärande, att vi förstår tillvaron på många olika sätt. Verksamheten tar intryck av Reggio Emilias pedagogiska filosofi, vilket medför en barnsyn som bygger på det kompetenta barnet, ett barn som kunskapsskapare och framtida värdebärare. Detta innebär att förskolepersonal och barn har en nyfiken, lyssnande, medforskande och reflekterande hållning som bejakar olikheter gentemot varandra och allas arbeten. Den pedagogiska verksamheten präglas av barnens nyfikenhet, tankar och intressen. 

Pedagogiska ställningstagande

Vi arbetar utifrån ett processinriktat arbetssätt som kräver nyfiken, lyssnande och medforskande förskolepersonal där barnens frågor och intressen är utgångspunkten. Ett processinriktat arbetssätt med ett demokratiskt förhållningssätt där delaktighet, förhandling, ömsesidig respekt, glädje och meningsfullhet är bärande värden. Brommas värdegrund HÖRA- helhetstänkande, öppenhet, respekt och ansvar är värden som genomsyrar verksamheten.

Barnen möts i mindre grupper för att de ska få syn på varandra och för att alla barn ska få tillfälle att komma till tals. I ett processinriktat arbete är det viktigt att barnen får bygga och pröva sina teorier, får möta många olika perspektiv, kritiskt granska, kunna tänka fritt och tro på sig själva.

Sedan sommaren arbetar enheten med den gemensamma projektrubriken Hållbar framtid. Fördelarna med ett gemensamt projekt som sträcker sig över flera år är att mötas kring något gemensamt, inspireras, lära av och med varandra och att få utveckla kunskaper. Att låta processandet/barnens utforskande få ta tid genererar ökade kunskaper hos personalen om vad utforskande hållning innebär, vilka strategier och vilken organisation som krävs. Det leder även till vidgade kunskaper om vad ett arbete kring Hållbar framtid kan innebära.

Vi ser den pedagogiska miljön som en förutsättning för en undersökande och utforskande hållning. Den utmanar, inspirerar och stödjer barnen i deras utforskande, i både större och mindre grupper. Miljö och material arrangeras så att det möjliggör för barnen att vara i ett utforskande över hela dagen. En bidragande faktor till detta är personalens förmåga att lyssna till och hålla fast vid barnens frågor och låta dem påverka miljöns utformning och organisation av dagen. Genom mångfald av kreativt och tillgängligt material som är utformade i stationer/mötesplatser kan barnen gör egna val och inspireras av andra. Pedagogisk dokumentation är ett verktyg och underlag som informerar om och synliggör barns och förskolepersonalens arbete. Pedagogiska dokumentationsarbetet ligger till grund för hur vi övergripande utformar, följer upp och utvecklar verksamheten. Den ligger också till grund för barnens delaktighet i hur personalen organiserar en dag.

 
Arbetsbeskrivning

Att arbeta som förskollärare innebär unika – och betydelsefulla – möjligheter att påverka och bidra till barns utveckling. Som förskollärare medverkar du till att en positiv och utvecklande miljö, med en god balans av omsorg och lärande, dagligen skapas för varje barn och för hela barngruppen. Det gör du genom att ansvara för det pedagogiska arbetet enligt förskolans verksamhetsmål.

Vår välorganiserade dagsstruktur, som utgår från barnens delaktighet och inflytande, utgör grunden för vårt pedagogiska arbete. Vår pedagogiska idé bygger på ett utforskande arbetssätt där vårt främsta arbetsredskap är pedagogisk dokumentation. Med hjälp av verktyg som observation, dokumentation och reflektion synliggör vi barns lärandeprocesser och tar ut riktning för nästa steg i det pedagogiska arbetet. Vi ser också den pedagogiska dokumentationen som en självklar del i vårt systematiska kvalitetsarbete och vår verksamhetsutveckling. Som förskollärare inom Nockeby förskolor kommer du att verka i ett sammanhang där vi erbjuder olika mötesplatser och engagerar barnen i lekfulla och lärande utmaningar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har förskollärarutbildning samt en förskollärarlegitimation alternativt inväntar din legitimation. Det är meriterande om du har erfarenhet från yrket. Datorvana samt goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift krävs. Vi kommer att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna.

Du har kunskap och en idé om hur du tillsammans med dina kollegor ska förverkliga läroplanens mål och värdegrund. Ditt barnfokus är tydligt, och återspeglas i ditt förhållningssätt i vardagen. Du har även kunskap om hur du synliggör och vidareutvecklar barns lärprocesser med hjälp av pedagogisk dokumentation. Du har en stark drivkraft att hålla utvecklingen av den pedagogiska miljön levande.

I din yrkesroll är du engagerad, professionell och initiativtagande. Du är också ansvarstagande och strukturerad, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Din samarbetsförmåga är mycket god och du är tillmötesgående i ditt bemötande av barn, vårdnadshavare och kollegor. Du hanterar konflikter på ett lyhört och konstruktivt sätt. Vidare har du god förmåga att kommunicera i såväl tal som skrift. Du tycker om att leda och motivera andra, och delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper.

Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Webbplats: www.stockholm.se/bromma/nyheter

Artiklar i detta ämnet

  1. Skolans ansvar för fostran
  2. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Kontaktpersoner på detta företaget

Enheten för förskolesamordning Stefan Larsson Lindmark
08-508 33 990
Hr-konsult Jeanette Steenberg
08-50811731
Enhetschef Camilla Ströberg
08-508 25 622
HR- konsult Lina Eliasson Bergström
08-508 11 736
Enhetschef Anni Stavling
08-508 33 073
Kerstin Fagerström-Clarin
0850821840
Cecilia Skarke
0850810841
Silvana Carinci, rektor Långbrodalsskolan
0761221802
Margita Norberg, rektor Fruängens skola
08508 237 00
Hans Winblad, förskolechef
08/50847340

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stockholms stad
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Deltid
  • Månadslön
  • 100% / 75%. Tillträde: 2017-08-06 tillsvidareanställning
  • Publicerat: 22 april 2018

Besöksadress

Ragnar Östbergs Plan 1 10535 Stockholm
None

Postadress

None
., .

Liknande jobb


22 november 2024

22 november 2024

Förskollärarvikariat till Mäster Mikaels förskola

Förskollärarvikariat till Mäster Mikaels förskola

22 november 2024

22 november 2024