OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
I vårt förskoleområde arbetar vi i mindre grupper där lek, litteratur och barnens egna erfarenheter ligger till grund för den undervisning vi bedriver.
Vem är du?
- Du är en förskollärare med några års erfarenhet
- Du kan på ett positivt sätt leda din barngrupp likväl som ditt arbetslag
- Du är målinriktad och har en god didaktisk kompetens
Krav:
- Examen med legitimation från lärarhögskola. Inriktning: förskollärare eller mot yngre åldrar
Meriterande:
- Särskild kompetens kring språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
- Kompetens inom svenska som andraspråk
Personliga egenskaper:
- Vi söker dig som är lekfull, glad och har förmåga att entusiasmera dina medarbetare.
- Du är samtidigt en ansvarsfull person som kan strukturera och planera ditt arbete och på ett positivt och målmedvetet sätt leda ditt arbetslag.
- Du har lätt för att skapa goda relationer med barn och deras familjer
Vi erbjuder dig
- Fria arbetskläder för utomhusbruk
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag
Välkommen till oss!
Vårt förskoleområde omfattar förskolorna i Fornhöjden och Rosenlund på östra sidan om kanalen i Södertälje, totalt fem förskolor. Området leds av rektor och biträdande rektor tillsammans med förskolornas två lagledare. I våra förskolor arbetar vi med erfarenhetsbaserade metoder som innebär att vi aktivt lyfter in barnens liv utanför förskolan och har det som utgångspunkt för vår undervisning - vi berättar gärna mer om det när vi träffas!
Under flera år har vi, liksom alla Södertäljes förskolor, arbetat för att utveckla vårt språk- och kunskapsutvecklande arbete och nu i augusti har vi påbörjat ett treårigt utvecklingsprojekt där vi fokuserar på att utveckla vår kompetens inom dialogiskt litteracitetsarbete och hur vi bäst stöttar barnens utveckling av sina språkliga förmågor. För att lyckas väl krävs en hög didaktisk kompetens som förstås blir en viktig del i vårt utvecklingsarbete. Både barnskötare och förskollärare omfattas av kompetensutveckling som bedrivs med stöd av Södertälje kommuns utvecklingsledare Anniqa Sandell-Ring och interna kompetenser från vårt förskoleområde.
Vi har under många år arbetat med LEK i våra förskolor där vi tänker att lek är en av våra fråmsta undervisningsmetoder och ska vara en självklar del i förskolans vardag. "Att leka är nästan som att lära", sa en flicka en gång, ett klokt konstaterande.
Vi lägger också stor vikt vid att få till ett gott samarbete med barnens familjer, deras vårdnadshavare. Vi vill att de ska vara engagerade i vad deras barn är med om på förskolan och vara involverade till sammans med oss. Det finns inget recept eller enkelt sätt att göra det men olika sorts utbyten kring olika språk, bokpåsar, familjeberättelser etc. är en god grund för att involvera familjerna. Vi vet ju att engagerade föräldrar är en framgångsfaktor för barnens lärande och det är ju i förskolan allt börjar...
Om det här låter intressant, tveka inte att sända in din ansökan!
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel