OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential.
För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:
- Ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
- Ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
- Fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande.
- Ta ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen.
Arbetsplatsbeskrivning
Sjöängsskolan är en F-9 skola belägen i Örby slottspark i Älvsjö. Skolan nås enkelt kommunalt, antingen via Gullmarsplan (ett fåtal minuter med buss) eller från Älvsjö station (ca 10 min promenad eller 5 min med buss). På gatorna utanför skolan är det fri parkering.
Skolan har tre paralleller från förskoleklass upp till åk 9. På skolan går lite drygt 800 elever.
Sjöängsskolan präglas av en kompetent personalgrupp. Vi har en låg personalomsättning, de flesta trivs och stannar länge. Relationen mellan kollegor och mellan pedagoger och elever är goda, vilket är en framgångsfaktor. Vi strävar efter en kultur där vi delar med oss av både goda och dåliga exempel för att tillsammans lära oss att bli bättre.
Elevernas resultat och utveckling står alltid i fokus i vårt arbete. Vi försöker ständigt förbättra undervisningen, men även organisationen som ska stötta och möjliggöra god undervisning. Det centrala för oss på Sjöängsskolan är att alla elever ska lyckas och att vårt jobb är att hjälpa dem att göra så.
Arbetsbeskrivning
Sjöängsskolans modell i lågstadiet är att en grundskollärare och en förskollärare arbetar med ett tvålärarskap i både förskoleklass och årskurs 1. Grundskolläraren följer med klassen vidare till årskurs 3 medan förskolläraren växlar mellan förskoleklass och årskurs 1. På så sätt kan vi bygga rutiner och relationer redan från start och undviker ett dike mellan förskoleklassåret och årskurs 1. Du kommer under läsåret 22-23 att ingå i ett arbetslag med lärare, förskollärare, fritidspersonal och elevassistenter som tillsammans ansvarar för årskurs 1. Du och dina kollegor i arbetslaget planerar och genomför gemensamt undervisningen för eleverna.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad förskollärare. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete i förskoleklass och lågstadiet. Meriterande är om du har dubbel behörighet, alltså även lärarbehörighet för årskurs 1-3. Vi söker dig som har goda kunskaper i det läsförberedande arbetet med eleverna och har erfarenhet av att arbeta med den tidiga läsinlärningen och matematikutvecklingen.
Det är viktigt att du är duktig på att skapa goda relationer, både till kollegor och elever. Vi har alltid fokus på elevernas kunskaper och utveckling. Det är således viktigt att du ständigt utvärderar din undervisning för att säkerställa alla elevers lärande. Elevernas lust att lära och trivseln i skolan är avgörande och vi ser därför att du som person är positiv och trygg och att du är kreativ i dina val av arbetssätt i undervisningen.
Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år, introduktionsperioden.
Låt dig inspireras av vårt breda utbud av kompetensutveckling för utveckling av och stöd i undervisningen. Som lärare i Stockholms stads skolor har du även möjlighet till såväl handledning som coachning, och vi satsar på karriärtjänsterna förstelärare och lektorat.
Läs mer på www.pedagogstockholm.se
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar. Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare. Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare skillnad på riktigt.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.