OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Hägersten-Älvsjö är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad, i vårt område bor runt 125 000 invånare. Stadsdelsförvaltningen erbjuder förskola och fritid, omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel. Vi är drygt 3000 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa bra förutsättningar och service för de som bor i stadsdelsområdet.
Den kommunala förskoleverksamheten hos oss är den största i Stockholms stad och vi arbetar kontinuerligt och systematiskt med verksamhetens utveckling utifrån det kompetenta barnet och en lärande organisation.
Arbetsplatsbeskrivning
Vi söker nu två förskollärare till vår enhet.
En tjänst är placerad på Snöripans förskola som ligger i Herrängen.. Den andra tjänsten är på Mineralens förskola som ligger i Solberga. Förskolorna ingår i Långbro-Solbergaskogens som består av 6 förskolor.
I enheten arbetar en rektor, två biträdande rektorer med ansvar för tre förskolor var och en administratör. Vi arbetar med digitala verktyg tillsammans med barnen och pedagogerna har en varsin lärplatta för att kunna dokumentera och arbeta med Skolplattformen. Vi har olika gemensamma nätverksgrupper i enheten för fortbildning. I våra nätverk har vi bland annat tidigare utarbetat gemensamma ställningstaganden för vår verksamhet.
Vi arbetar i ett utforskande och projektinriktat arbetssätt, där barn och pedagoger tillsammans i lek, experimenterande och utforskande ges förutsättningar för ett lustfyllt växande och lärande utifrån de nationella styrdokumenten, läroplan för förskolan. Det är barns tankar, funderingar, ålder och erfarenheter som är utgångspunkten för det arbetet Vi ser förskolan som en demokratisk mötesplats. Där barn, föräldrar, pedagoger och annan personal ges möjlighet till att bli delaktiga i förskolans verksamhet och utveckling, genom att utbyta idéer, erfarenheter och värderingar. Förskolans verksamhet ska genomsyras av demokrati, delaktighet, mångfald på ett lustfyllt sätt. Vi lär tillsammans och i samspel med andra. Lärande och kunskap erövras när kreativa aktiviteter erbjuds övertid och med en kontinuitet. Där barn kan prova och undersöka om och om igen. Där pedagoger med ett nyfiket och intresserat förhållningssätt kan underhålla, stödja och utmana barnen till ett fortsätt och fördjupat lärande. Pedagogisk dokumentation är vårt viktigaste arbetsverktyg och reflektionsunderlag. Den synliggör både barn och pedagogers lärande. Miljö och material ska utformas så att den inbjuder, intresserar och lockar till lek, samspel och lärande. Den är tillåtande, tillgänglig, utmanande, kreativ och lustfylld.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta som förskollärare innebär unika – och betydelsefulla – möjligheter att påverka och bidra till barns utveckling. Som förskollärare medverkar du till att en positiv och utvecklande miljö, med en god balans av omsorg och lärande, dagligen skapas för varje barn och för hela barngruppen. Det gör du genom att ansvara för det pedagogiska arbetet enligt förskolans verksamhetsmål. Vår välorganiserade dags struktur, som utgår från barnens delaktighet och inflytande, utgör grunden för vårt pedagogiska arbete. Vår pedagogiska idé bygger på ett utforskande arbetssätt där vårt främsta arbetsredskap är pedagogisk dokumentation. Med hjälp av verktyg som observation, dokumentation och reflektion synliggör vi barns lärandeprocesser och tar ut riktning för nästa steg i det pedagogiska arbetet. Vi ser också den pedagogiska dokumentationen som en självklar del i vårt systematiska kvalitetsarbete och vår verksamhetsutveckling. Som förskollärare på förskola X kommer du att verka i ett sammanhang där vi erbjuder olika mötesplatser och engagerar barnen i lekfulla och lärande utmaningar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har förskollärarutbildning samt en förskollärarlegitimation. Det är meriterande om du har erfarenhet från yrket. Datorvana samt goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift krävs. Vi kommer att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Du har kunskap och en idé om hur du tillsammans med dina kollegor ska förverkliga läroplanens mål och värdegrund. Ditt barnfokus är tydligt, och återspeglas i ditt förhållningssätt i vardagen. Du har även kunskap om hur du synliggör och vidareutvecklar barns lärprocesser med hjälp av pedagogisk dokumentation. Du har en stark drivkraft att hålla utvecklingen av den pedagogiska miljön levande.
I din yrkesroll är du engagerad, professionell och initiativtagande. Du är också ansvarstagande och strukturerad, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Din samarbetsförmåga är mycket god och du är tillmötesgående i ditt bemötande av barn, vårdnadshavare och kollegor. Du hanterar konflikter på ett lyhört och konstruktivt sätt. Vidare har du god förmåga att kommunicera i såväl tal som skrift. Du tycker om att leda och motivera andra, och delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper.
Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel