OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Farsta stadsdelsområde växer och utvecklas, det byggs nya bostäder och förskolor. Området består av tio stadsdelar av skiftande karaktär med villaområden, tunnelbaneförorter och centrala Farsta med sin höghusbebyggelse. Det är nära till kommunikationer och till naturen samt Farsta centrum med butiker och restauranger. I Farsta bor cirka 60 000 invånare och inom Farsta stadsdelsförvaltning arbetar cirka 1 400 medarbetare.
Arbetsplatsbeskrivning
Gubbängens förskolor består av tre förskolor belägna i Farsta stadsdel där Gullängen, Lövlunda och Solrosen ingår.
Alla våra förskolor har stora och fina gårdar, ändamålsenliga lokaler och nära till kommunikation. Alla förskolor har olika karaktär, storlek och ligger i ett naturnära område. Förskolorna har tillagningskök med utbildade kockar.
På Gubbängens förskolor har vi fokus på Kommunikation, Uppdrag och Likvärdighet där ledningen och medarbetare arbetar tillsammans med att utveckla förskolans utbildning. Ledningsorganisationen som består av rektor, biträdande rektor, administratör och arbetslagsledare har som främsta uppgift att stödja, uppmuntra och utmana medarbetarna och därigenom skapa bästa möjliga förutsättningar att klara sitt uppdrag. På varje förskola finns 1-2 arbetslagsledare som i nära samarbete med rektor och biträdande rektor leder det pedagogiska arbetet i vardagen, samordnar arbetsuppgifter och den dagliga bemanningen, stärker och stödjer det vardagliga och övergripande arbetet på förskolan.
Organisationen har en legitimerad förskollärare per avdelning och överlag många skickliga och erfarna medarbetare i olika yrkeskategorier. Den samlade kompetensen utgör enhetens styrka och framgångsfaktor. Du kommer att i din roll som förskollärare och arbetslagsledare verka i ett sammanhang där vi erbjuder en lärande organisation med stora möjligheter till kollegialt lärande. Pedagogiskt utvecklingstid, reflektionsmöten, nätverk och digitala verktyg för dokumentation, reflektion och analys fungerar som ett stöd l i det systematiska kvalitetsarbetet.
I organisationen har du tillgång till handledning och pedagogisk stöd av förskolans ledning. Vid behov finns också möjlighet till handledning för barn i behov av särskilt stöd från barnhälsoteamet.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en erfaren förskollärare för arbetslagsledaruppdraget som vill vara med i vårt fortsatta utvecklingsarbete av en modern förskola. Rollen som arbetslagsledare innehåller många spännande och utvecklande delar. Du ansvarar tillsammans med ditt arbetslag för utbildningen och undervisningen i din barngrupp, men du intar också ett övergripande och strategiskt perspektiv som helhet. Du ingår i förskoleenhetens ledningsgrupp, tillsammans med övriga arbetslagsledare, biträdande rektor och rektor. Du har tid avsatt för ditt uppdrag, utöver din vanliga tid som förskollärare. För att trivas i rollen är det viktigt att du klarar av och uppskattar att leda och motivera kollegor i det pedagogiska arbetet.
Vi vill att du som arbetslagsledare och förskollärare motiveras av att se varje enskilt barns utveckling och lärande för att kunna bli sitt bästa jag utifrån dess förutsättningar. För att det ska vara möjligt utgår vi ifrån att du har en förmåga att se möjligheter istället för hinder. Det är förskolläraren som leder undervisningen på förskolan i enlighet med förskolans styrdokument samt ansvarar för det systematiska kvalitetsarbetet. Tillsammans med arbetslaget förväntas du att verka för en utbildning med hög kvalitet där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. Som förskollärare i vår organisation ska du leda och organisera barn och kollegor i mindre och varierande grupper en stor del av dagen för att möjliggöra för planerad och strukturerad undervisning. Ibland är det också nödvändigt att organisera i lite större grupper med ett anpassat val av aktiviteter för att skapa tid och utrymme för pedagogisk utvecklingstid, reflektion och nätverk. God förmåga att leda är ett krav för att klara det komplexa uppdraget som arbetslagsledare och förskollärare. Ett gott ledarskap är att påverka kollegors tankar, värderingar och förhållningssätt i syfte att främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära.
Eftersom en förskola också är en arbetsplats är det viktigt att alla medarbetare bidrar till en god arbetsmiljö. Med utgångspunkt av det är vi noga med att rekrytera medarbetare med hög social förmåga och som är skickliga också i avseende att skapa goda relationer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är skicklig, erfaren, har en förskollärarutbildning och förskollärarlegitimation. Det är ett krav att du har erfarenhet från yrket, både som förskollärare och arbetslagsledare. Datorvana samt goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift krävs. Vi kommer att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Du har kunskap och en idé om hur du tillsammans med dina kollegor ska förverkliga läroplanens mål och värdegrund. Ditt barnfokus är tydligt, och återspeglas i ditt förhållningssätt i vardagen. Du har även kunskap om hur du synliggör och vidareutvecklar barns lärprocesser med hjälp av pedagogisk dokumentation och pedagogiska miljöer.
I din yrkesroll som arbetslagsledare och förskollärare är du engagerad, professionell, initiativtagande och lösningsfokuserad. Du är också ansvarstagande och strukturerad, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Din samarbetsförmåga är mycket god och du är respektfull i ditt bemötande av barn, vårdnadshavare och kollegor. Du hanterar konflikter på ett lyhört och konstruktivt sätt. Vidare har du god förmåga att kommunicera i såväl tal som skrift. Du tycker om att leda och motivera andra, och delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper.
Övrigt
Alla våra förskolor ska vara öppna 06.30–18.30 på vardagar, om det finns behov av det. Du ska kunna både öppna och stänga på förskolan utifrån våra ramtider.
Vi erbjuder dig också en personlig ipad, arbetskläder, friskvårdsbidrag och fria pedagogiska måltider.
Rekrytering/intervjuer sker löpande under ansökningstiden.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel