OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Trollhättan är en stark och attraktiv kommun. I dag är vi över 55 700 invånare, men siktet är inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi hårt med att skapa förutsättningar för detta. Vi är ca 4 300 medarbetare i 350 olika yrkeskategorier. Vårt jobb är att skapa förutsättningar för Trollhättans invånare att leva ett bra liv och att utvecklas. Vi tycker det är viktigt att blanda olika personligheter, bakgrunder och nationaliteter för att få en levande och dynamisk kommun.
Om verksamheten
Du har nu möjlighet att vara med och skapa framtidens skola! Ett utvecklingsprojekt med nya förutsättningar för lärande kommer att starta på mångkulturella Frälsegårdsskolan (F-6) i Trollhättan. Vi ska tillsammans skapa en ny organisation som leder till ökad måluppfyllelse i en attraktiv skola. Lärmiljöerna skall ge stöd för olika organisatoriska lösningar, arbetssätt och metoder i grundläggande syfte att stimulera varje elev att i enlighet med sina individuella förutsättningar, utveckla metoder för att tillägna sig och använda ny kunskap. Denna nya organisation skapar förutsättningar för förnyelse, kreativitet och framgång. Verksamheten ska utgå och utformas efter att alla barn är olika och har olika behov. Varje elev ska ges förutsättningar att i tryggt socialt samspel med andra, lära och utvecklas enligt sina egna förutsättningar och behov. Detta ska synas i planering, verksamhet och förhållningssätt. Nära samverkan, samplanering och kontinuerliga möten mellan grundskola/fritidshem/förskoleklass och förskola är en förutsättning för att ”projekt omstart” ska lyckas.
Om arbetsuppgifter
- Vi kommer att arbeta i elevfokuserade arbetslag som skapar en trygg social situation där vuxna alltid är närvarande i elevernas miljöer - Vi skall ha en modern syn på lärande, arbetar med formativ bedömning och har stort fokus på begreppsliga förmågor - Vi arbetar med ett nytänkande och utvecklande sätt där lusten att lära, delaktighet, ansvarstagande och självkännedom är viktiga delar för elevens utveckling - Vi skall ha ett stort intresse för ämnesövergripande arbetssätt där elevens inre drivkraft och motivation är utgångspunkten - I vårt läraruppdrag arbetar vi som processledare, handledare och ämnesexperter - Vi kommer att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv på lärande med samlad skoldag som verktyg - Vi skall bidra till att skapa en lärmiljö som stödjer ett pedagogiskt arbete i enlighet med gällande kommunala styrdokument, läroplan och skollag - Vi ser och tror på eleven och ger eleven möjlighet att nå sin framgång
Kvalifikationer
Behörig förskollärare/lärare/fritidspedagog till förskoleklass och fritidshem. Personliga egenskaper: - Flexibel och förändringsbenägen - Lösningsfokuserad - God Samarbetsförmåga - Erfarenhet av att arbeta utifrån olika organisatoriska lösningar - God pedagogisk förmåga - Genuint intresse av skolutveckling Erfarenhet av: - att arbeta ämnesövergripande eller i projektform - att använda arbetssätt för ökad måluppfyllelse - att tolka och utföra uppdraget utifrån styrdokumentens intentioner Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Samtliga lärare på Frälsegårdsskolan kommer att anställas med ett arbetstidsuttag enligt AB bilaga 6 (40+5).
Kontaktpersoner
Margareta Gothnier, rektor 0520-49 72 56 eller Christina Thordson, förskolechef 0520-49 64 20 Fackliga företrädare: LR, tfn 0520-49 79 28 eller Lärarförbundet, tfn 0520-49 79 13 Jobbnr: 66-THN00397
Anställningsinformation
Tillsvidare med tillträde höstterminen 2014. Sysselsättningsgrad 100% eller enligt överenskommelse.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Dahl
+46 070-5597289
Martin Engman
0520-49 60 56, 070-202 54 49
Inger Thonander
0520-496510, 0703598447
Kerstin Olofsson
Djeno Mahic
Tina Tenggren
+46 0701642460
Thomas Johansson
Henrik Stålheim
0520-497491, 0706-888191
Bernt Ljungquist
0520-49 79 30, 070-205 15 27
Johansson Britt-Inger