OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till oss i Hylte!
Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna där våra medarbetares trygghet och utveckling alltid går hand i hand med organisationens vision.
Våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare kan göra skillnad med ditt engagemang. Då vi arbetar med att leverera samhällsservice till våra invånare bidrar du inte bara till din egen utveckling utan även till samhällets utveckling i stort. Vi är stolta över vår kommuns verksamheter och dess drygt 1100 medarbetare.
Vill du vara med och skapa framtiden med oss?
Arbetsuppgifter
Som 1:e socialsekreterare arbetsleder du gruppen av socialsekreterare i deras dagliga arbete. Vi tror på individens egen förmåga och arbetet handlar om att se möjligheter och motivera våra kommuninvånare att ta tillvara på och utveckla sina egna resurser. Individ- och familjeomsorgen (IFO vuxen) består idag av 1:e socialsekreterare, enhetschef, 10 socialsekreterare (8 på ekonomiskt bistånd och 2 på missbruk och Våld i nära relationer) samt en behandlare (öppen vård). Arbetet som 1:e socialsekreterare innebär att du ska stödja och vägleda socialsekreterarna i deras utredningsarbete, bedömningar och val av insatser.
Vår öppenvård är under förändring så du kommer vara en del i det förändringsarbetet. Du tar emot nya ärenden och ansvarar för ärendefördelning, samt medverkar i ärenden, när så behövs. Trygga och upprätthålla rättssäkerheten inom gruppen. Verka för att valda biståndsinsatser är kvalitetssäkrade och kostnadseffektiva. Du ska även vara beredd att arbeta med handläggning själv, vid behov.
Du fungerar som kunskapsresurs och skapar förutsättningar för att arbetet bedrivs enligt aktuell kunskap, beprövad erfarenhet och forskning.
Utöver detta ansvarar du för att introducera nyanställda socialsekreterare, metod- och ärendehandleda, att arbetet bedrivs enligt gällande delegationsordning och lagstiftning samt att antagna rutiner och riktlinjer följs. Du företräder nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt i förekommande fall. En annan del av uppdraget innefattar att arbeta aktivt med processer, förbättringar, metodimplementering, att verka för att arbetet är kvalitetssäkrat samt att vid behov ta fram och uppdatera rutindokument.
Du främjar delaktighet, ansvarstagande, utveckling, arbetsglädje och ett gott arbetsklimat.
I tätt samarbete med enhetschef driva och utveckla verksamheten.
Kvalifikationer
Utbildning som socionom eller likvärdig högskoleexamen med inriktning på socialt arbete och juridik är ett krav. Dokumenterade kunskaper och erfarenhet om myndighetsutövning, handläggning och dokumentation enligt socialtjänstlagen.
Som person är du ansvarsfull, nyfiken, initiativrik, lyhörd. Andra egenskaper som är av stor vikt är att vara flexibel, stresstålig samt att du har förmåga att samarbeta och kommunicera på ett respektfullt sätt. Viktigt att du har en god förmåga att prioritera, är flexibel och har förmåga att lyssna och se saker ur flera perspektiv. Du har erfarenhet av att arbeta i en föränderlig organisation och driver gärna förbättringsarbete tillsammans med socialsekreterarna.
Erfarenhet av arbetsledning är en merit.
Stor vikt fästs vid personlig lämplighet.
Anställningsform/Varaktighet
Vikariat.
Omfattning
Heltid.
Lön
Individuell lönesättning.
Tillträdesdag
Snarast, enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag
2020-06-12
Löpande urval och intervjuer kan komma att bli aktuellt under ansökningstiden, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt!
Inför rekryteringsarbetet har Hylte kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välkommen med din ansökan!
Intervjuer kommer att ske löpande under annonstiden.
Upplysningar:
Svjetlana Miletic, Enhetschef IFO 0731 472 335
Rebecka Karlsson, 1: socialsekreterare 0345-182 64
Kontaktperson för fackliga frågor
Akademikerförbundet SSR.
Vision.
För kontakt ring kommunens kontaktcenter, tel:0345-180 000
Övriga upplysningar
Till följd av lagen om lämplighetskontroll ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning.
Logga in/skapa en användare först innan du fyller i din ansökan