OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss erbjuds du en stimulerande arbetsplats som kännetecknas av gott samarbete, ett helhetstänk där du som medarbetare får utvecklas och ta eget ansvar. Du har nära stöd av ledning, erfarna kollegor och bra arbetsklimat. Enheten är inne i en spännande utvecklingsfas med införande av ny arbetsmetod IBIC (individens behov i centrum).
Myndighetsenhetens fem biståndshandläggare arbetar med att utreda, besluta och följa upp insatser inom områdena äldreomsorg, funktionsnedsättning, socialpsykiatri samt färdtjänst/riksfärdtjänst. Enheten leds av myndighetschef och här arbetar även anhörigkonsulent, personligt ombud samt två assistenter.
Nu utökar vi vår enhet med en Först biståndshandläggare.
UPPDRAG
Den huvudsakliga uppdraget för Förste biståndshandläggaren är att handlägga ett mindre antal och att stötta upp med handläggning där det behövs. Som Förste biståndshandläggare handleder du myndighetens biståndshandläggare, fördelar och följer upp arbetet. Du kommer att hålla i ärendedragningar och vara ett lättillgängligt stöd i det dagliga arbetet.
Tillsammans med myndighetschefen leder du utvecklingsarbete och processer knutna till myndighetsutövningen vilket innebär att du håller dig uppdaterad om aktuell rättspraxis, upprättar rutiner och implementerar dessa genom interna metodstöd. Du medverkar vid möten kring komplicerade ärenden med biståndshandläggarna. Du ger stöd och bidrar med kunskap så att handläggningen görs enligt rutiner och regelverk och att dokumentationen håller god kvalité.
KOMPETENS
Vi söker dig som har
•
socionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller likvärdig utbildning
•
mycket goda kunskaper i gällande lagstiftning och regelverk
• bred och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning
• god kunskap om handläggningsprocessen samt den lagstiftning och praxis som tillämpas
Vi ser det som meriterande om du har
•
kunskap och erfarenhet av IBIC (individens behov i centrum)
•
erfarenhet i verksamhetssystemet Treserva
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
För arbetet är det viktigt att du
•
har en förmågan att kunna handleda och motivera andra, vara tydlig och effektiv i din kommunikation samt sträva efter att stötta och utveckla andra
• trygg med att arbeta självständigt och konsultativt
• flexibel och kan anpassa dig till nya omständigheter, arbetsuppgifter och situationer
• är strukturerad
• har en god samarbetsförmåga som bidrar till ett gott arbetsklimat och goda brukarmöten
• har en drivkraft som gör att du får saker gjorda på ett effektivt och genomtänkt sätt
INFORMATION OM ANSTÄLLNINGEN
Anställningsform: Tillsvidare, provanställning kan komma att tillämpas
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan till Trosa kommun!
VILL DU VETA MER?
Trosa kommun växer som bostadsort och vi söker nya medarbetare inom vård och omsorg. Trosa kommun vill ha personal som har en mix av åldrar, kön och bakgrund för att få en mångfald flera av våra brukare kan känna igen sig i.
Vi arbetar ständigt för att skapa engagemang och arbetsglädje och vi är väldigt stolta över att Trosa kommun i flera år legat i den absoluta Sverigetoppen när det gäller engagerade medarbetare enligt SKL (Sveriges kommuner och landsting, HME).
Läs mer om äldreomsorgen i Trosa kommun här.
Kontaktpersoner på detta företaget
Stig Tördahl
vxl 0156-520 00
Ekonomichef Margareta Smith
0156-520 92
Personalchef Torbjörn Unnebäck
0156-520 00 (vxl)
Kommunchef Johan Sandlund
0156-520 00 (vxl)
Enhetschef Hälso- och sjukvårdsenheten Lena Gernandt
0156-521 77