OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vår styrka är att Essunga är en av Sveriges minsta kommuner! Vi arbetar på ett okomplicerat sätt över verksamhetsgränser och i nätverk med andra kommuner. Detta ger helhetsperspektiv och hanterbarhet både för medarbetare och kommuninvånare. Förändringar blir synliga i en liten kommun, vilket ger oss som arbetar tillfredställelsen av att se resultat av vårt arbete. Du har stora möjligheter att påverka och våra korta beslutsvägar ger snabba resultat. Vi hälsar dig välkommen till Essunga kommun i hjärtat av Västra Götaland. Centralorten Nossebro är en timmas bilresa från Göteborg och cirka en halvtimma från Alingsås, Vårgårda, Trollhättan och Vänersborg. Vill du veta mer om vad Skaraborg har att erbjuda i form av boende, fritidsaktiviteter och upplevelser? Besök www.livetiskaraborg.se.
Inom Myndighetsenheten där du ska arbeta som 1:e socialsekreterare arbetar idag två biståndshandläggare äldreomsorg, en biståndshandläggare LSS och en socialsekreterare riktad till vuxen.
Genom en rimlig arbetsbelastning arbetar vi oss samman till det team vi vill vara. En förstärkning av öppenvården har gjorts och vi har tillgång till kvalificerad behandlingspersonal både på barn- och vuxensidan.
Arbetsuppgifter
Som 1:e socialsekreterare kommer du att vara behjälplig till biståndshandläggare och socialsekreterare i ärenden utifrån SoL, LVM och LSS. Du arbetar utifrån en god överblick av pågående ärenden. I arbetet ingår att kvalitetssäkra verksamheten genom riktlinjer och processer samt egenkontroller. Utifrån aktuell kunskap och beprövad erfarenhet samverkar du för att säkerställa en god rättssäkerhet och kvalitet i arbetet.
Tjänsten innefattar även ett arbetsledande ansvar, där du fördelar ärenden och metodhandleder biståndshandläggarna och socialsekreterare i deras dagliga arbete. Genom regelbundna ärendegenomgångar träder du in som stöttning, bollplank och kunskapsresurs i ärenden. I förekommande fall kommer du också att ansvara för egna ärenden. Du arbetar löpande med verksamhetsutveckling, där omvärldsspaning och analys ingår som moment.
I ditt uppdrag kommer du ha ett flertal formella kontaktytor, såväl interna som externa. Du ansvarar även för att företräda verksamheten i förvaltnings- och kammarrätt om det skulle bli aktuellt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, samt god tidigare erfarenhet av handläggning inom socialtjänst, framförallt inom området äldre, LSS och vuxen. Vi förutsätter också att du är väl förtrogen med tillämplig lagstiftning för tjänsten (SoL, LSS och LVM).
Det är värdefullt för oss om du har tidigare erfarenhet av arbetsledning eller handledning. Vi arbetar med LifeCare som verksamhetssystem.
Då tjänsten förutsätter självständigt ansvar med många kontaktytor tror vi att du har god helhetssyn och har en arbetsstruktur som tillåter dig att hantera en varierande arbetsdag. I mötet med andra är en god samarbetsförmåga samt en tydlighet i tal och skrift viktiga nyckelegenskaper för dig.
B-körkort är ett krav.
Villkor
Vid anställning skall aktuellt utdrag från belastningsregistret visas.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.