Arbetsbeskrivning
I Trelleborg jobbar vi tillsammans för en växande framgångskommun där det är gott att leva.
Våra 61 byar och 21 stadsdelar är kreativa mötesplatser som bubblar av liv. Här vill vi saker, berättar om dem och kommer precis som vi är. Det gör att vi välkomnar andra på samma generösa och nyfikna sätt.
Välkommen att ta plats på resan!
Arbetsplatsen
Råd- och stödenheten är en av Individ- och familjeomsorgens sex enheter och ansvarar för familjevåldsfrågor, öppenvårdsinsatser till familjer med barn 0-20 år samt Barnahus Söderslätt.
Enheten har 25 tillsvidareanställda medarbetare, varav en samordnare och två förste socialsekreterare, som tillsammans med enhetschef arbetar med att erbjuda Trelleborgs kommuninvånare insatser av hög kvalitet.
Du kommer att mötas av en arbetsplats som präglas av god stämning och hjälpsamhet, hög professionalitet och kompetens samt utveckling och framåtanda.
Hälso- och arbetsmiljöfrågor samt utvecklingsarbete är prioriterade områden på arbetsplatsen. Vi ger en genomarbetad introduktion, extern handledning samt kontinuerlig kompetensutveckling efter behov och uppdrag. På arbetsplatsen finns en medvetenhet om vikten av återhämning samt möjlighet att förlägga en del av arbetstiden hemifrån.
Kommunen erbjuder friskvårdsersättning, förmånscykel samt möjlighet att semesterväxla. Via företagshälsovården erbjuds du kostnadsfritt personlig tränare och hälsocoach digitalt och det finns också möjlighet till digitala samtal med läkare, psykolog och fysioterapeut såväl för dig som för dina minderåriga barn.
Arbetsplatsen har förtroendearbetstid men du behöver vara beredd att arbeta utanför kontorstid ifall uppdraget kräver det.
Kommunikationsmöjligheterna är goda då arbetsplatsen ligger alldeles intill buss- och tågstation.
Arbetsuppgifter
Familjevåldsgruppen är ett litet team på tre socialsekreterare och en förste socialsekreterare. Arbetsgruppen har ett brett uppdrag som innefattar samtalsmottagning för såväl våldsutsatta som våldsutövare, myndighetsutövning avseende våldsutsatta vuxna samt arbete i kommunens skyddade boende. Som förste socialsekreterare i familjevåldsgruppen ansvarar du för att ta emot och fördela ärenden, vilket i praktiken innebär att ha en mottagsfunktion och ge rådgivning/konsultation samt göra skyddsbedömningar. Då teamet är litet så kan det också vid akuta situationer bli aktuellt att tillsammans med socialsekreterare arbeta operativt.
Som förste socialsekreterare så har du ett övergripande ansvar och tillsammans med enhetschef, samordnare och förste socialsekreterare så utgör du enhetens ledning. Du arbetsleder i det vardagliga och säkerställer att arbetet bedrivs med kvalitet och med utgångspunkt i de riktlinjer som finns. Du fattar beslut enligt förvaltningens delegationsordning och ansvarar bland annat för beslut om externa skyddsplaceringar. En viktig uppgift som förste socialsekreterare är att fungera som bollplank och bidra med vägledning för socialsekreterarna. Tillsammans med medarbetare samt enhetschef ansvarar du för utveckling av arbetssätt, metoder, dokumentation samt uppföljning av verksamhetens nyckeltal, mål och resultat.
Kvalifikationer
Du har socionom- eller likvärdig examen om minst 180 högskolepoäng samt flera års yrkeserfarenhet inom såväl myndighetsutövning som råd, stöd och behandling. Goda kunskaper om våld i nära relationer är en förutsättning och du behöver vara väl förtrogen med de lagar som styr arbetet. Det är meriterande om du har utbildning och erfarenhet av metodhandledning av personal och/eller av att ha arbetat som samordnare eller förste socialsekreterare tidigare.
Du behöver vara stabil och ha lätt att se det som fungerar. Du har förmågan att kunna se till helheten i organisationen och tänka strategiskt. Du ska kunna arbeta operativt, drivande, självständigt och flexibelt. Du har pondus och lätt för att inspirera och lyfta andra. Du har förmåga att ge konstruktiv feedback på ett strukturerat sätt.
Arbetet innebär många kontakter med såväl interna som externa aktörer och du ska kunna samarbeta och se nyttan med det. Önskvärda egenskaper för dig som sökande är att du är självreflekterande, modig och insiktsfull samt att du har förmåga att se individens egna resurser och möjligheter.
Du behöver ha körkort.
Arbetstid/varaktighet
Heltid/tillsvidare
Tillträde
Enligt överenskommelse
Kontakt
Madelene Ljungberg telefonnummer 0410-73 46 63
Fackliga kontakter: www.trelleborg.se/facket
Sista ansökningsdag
2025-01-15 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med kvalificerings- och urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Kontaktpersoner på detta företaget
Helene Hardenstedt
0410-73 34 01
Emma Fall, enhetschef
0410-733470
Avdelningschef Maria Rosenquist
0410-73 34 66