OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20221240
Arbetsuppgifter
Som förste socialsekreterare kommer du att ge stöd och handledning till socialsekreterare i det dagliga arbetet. Detta inkluderar att ge ärendehandledning och metodhandledning, såväl enskilt som i grupp. Du kan även komma att delta i och leda olika diskussionsforum, workshops samt operativa möten och behöver därför vara bekväm med det. I tjänsten ingår även att vara delaktig i att skapa och upprätthålla fungerande processer och rutiner i det dagliga arbetet. I uppdraget ingår även att på månadsbasis ta fram, sammanställa och rapportera relevant statistik och analys.
Som förste socialsekreterare kommer du även att:
• Fungera som sakkunnig
• Stötta medarbetare med prioriteringar i det dagliga arbetet samt mot målet att kunna arbeta självständigt
• Delta i och driva utveckling av verksamheten
• Delta i, och vara kontaktperson för, olika stadsövergripande utvecklingsprojekt
• Hålla dig uppdaterad på ny forskning, lagstiftning och direktiv samt att ansvara för att detta implementeras i det operativa arbetet
• Skapa och upprätthålla metoder och bedömningsinstrument så att dessa används i den dagliga handläggningen
• Läsa skriftliga underlag och ge feedback
• Ansvara för granskning av handläggningen utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer
• Introducera nyanställda socialsekreterare
• Vara delaktig i att skapa en god arbetsmiljö
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom och har flerårig och aktuell erfarenhet av myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen. Det är önskvärt att du har flerårig samt aktuell erfarenhet av arbete med både boendebistånd samt ekonomiskt bistånd. Vidare är det önskvärt satt du har kunskap i aktuella styrdokument som används i verksamheten samt tidigare erfarenhet av att driva kvalitetsarbete.
Vana av att tala inför och föra fram budskap till grupper samt erfarenhet av samarbete med externa parter (såsom t.ex. sjukvård, Försäkringskassan och Migrationsverket) ser vi som meriterande. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av handledning av andra i arbetet.
Eftersom arbetet innebär mycket dokumentation ställs höga krav på administrativ förmåga, god datorvana samt förmågan att uttrycka dig väl i svenska språket, såväl i tal som i skrift. Vidare har du även goda kunskaper i Lifecare.
Som person ser vi att du som söker har en god samarbetsförmåga som gör att du kan lyssna in samt visa intresse och förståelse för andra människor. Du har ett gott bemötande och förmågan att skapa och upprätthålla goda relationer med andra. Du är kommunikativ, tydlig, lyhörd för din motpart och har förmågan att formulera information eller budskap så att alla förstår.
Vidare ser vi att du besitter en flexibilitet och öppenhet för förändringar som gör att du snabbt kan växla om, skifta fokus och agera utifrån nya förutsättningar. Du är ansvarstagande, tar initiativ och har förmågan att självständigt planera, organisera och prioritera ditt arbete, samt vid behov kunna ta på dig en ledarroll.
Om arbetsplatsen
Vår enhet består av medarbetare med stort engagemang och med klienten i fokus. Vi är stolta över våra medarbetares kunskap, professionalitet och engagemang och vi jobbar aktivt med att försöka skapa en kultur som tillåter våra medarbetare att utvecklas. Vi arbetar för att ha en bra stämning, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor - det som ger positiv energi och god arbetsmiljö på jobbet.
Vi erbjuder dig som anställd individuellt introduktionsprogram inom verksamheten samt kontinuerlig intern och extern handledning. Du deltar också kontinuerligt i övrig kompetensutveckling såsom föreläsningar och utbildning. Du erbjuds även friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Övrigt
I denna rekrytering har vi för att än mer säkerställa ett kompetensbaserat urval valt att rekrytera utan personligt brev och ber dig därför att inte bifoga något sådant, utan endast bifoga din CV.
Vi tillämpar löpande urval. Innan anställning vill vi att du visar upp din socionomexamen och id-handling (pass eller nationellt id-kort).
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98