OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20202536
Arbetsuppgifter
Som förste socialsekreterare inom sektion boende inom enhet ekonomiskt bistånd och boende Norr, kommer du att arbeta med frågor som rör boende/hemlöshet och missbruk. De huvudsakliga arbetsuppgifterna inom enheten är myndighetsutövning enligt SOL, handläggning och dokumentation samt stöd, vägledning och motivationsarbete.
I tjänsten ingår bland annat:
• att ärendehandleda socialsekreterare och hålla i metodutvecklingsarbete inom myndighetsutövning
• introducera nya medarbetare
• handleda socialsekreterare samt att fungera som stöd till sektionschef
• att bistå sektionschefen i sektionens utvecklingsarbete
• att representera enheten och sektionen i det övergripande nätverket för förste socialsekreterare inom avdelningen
• att ta fram och sammanställa statistik, att hålla dig uppdaterad kring aktuell lagstiftning och forskning samt att förmedla viktiga förändringar till socialsekreterare och sektionschef
• att samarbeta med andra aktörer såväl internt som externt
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning enligt SOL inom hemlöshetsområdet.
Det är meriterande om du har genomfört följande utbildningar:
• MI
• FREDA
• Vägvalet/Kriminalitet som livsstil
Det är starkt meriterande med erfarenhet av att arbeta i dokumentationssystemet Procapita samt om du har erfarenhet av arbete med klienter med missbruk, psykisk ohälsa och/eller kriminalitet som livsstil. Vidare är det fördelaktigt om du har erfarenhet av annat socialt arbete med utökat ansvar, gärna i form av handledning. God kunskap kring vår kärnprocess för boende (Arbetsmarknads- och socialförvaltningens) samt erfarenhet av intern och extern samverkan är meriterande.
Eftersom arbetet innebär mycket dokumentation ställs höga krav på administrativ förmåga samt förmågan att uttrycka dig väl i svenska språket, såväl i tal som i skrift. Du är förtrogen med MS Office-paketet.
Som person ser vi att du som söker är stabil och trygg i dig själv och i din profession. Vidare är du ansvarstagande och har förmågan att strukturera och driva ditt arbete framåt. Du har förmåga att skapa goda relationer och samverkansklimat. Du kommunicerar på ett tydligt sätt, säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för berörda parter.
Du trivs med och kan hantera att vara i en position som är både verksamhets- och ledningsnära vilket kräver en särskild förmåga att kunna växla synsätt. Arbetet på enheten präglas av föränderlighet, det är därför viktigt att du besitter en flexibilitet som gör att du lätt kan förhålla dig till ändrade omständigheter och anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål. För att bli framgångsrik i tjänsten är det även av stor vikt att du har förmågan att vara tydlig.
I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Förvaltningen genomförde i somras en omorganisation och arbetet med myndighetsutövning inom hemlöshet ingår sedan 1:e juli avdelningen för ekonomiskt bistånd och boende. Inom avdelningen pågår under hösten en organisationsförändring till följd av den som förvaltningen genomförde under sommaren.
I sektionen för boende på Norr ingår 15 socialsekreterare med ansvar för myndighetsutövning för hemlösa malmöbor, skyddsärende för våld i nära relation och våld från utomstående och ingår i avdelningen för ekonomiskt bistånd och boende. Till sektionen är också en socialpsykiatrisamordnare knuten. Sektionen arbetar nära ekonomiskt bistånd och öppenvård i form av bosocialt stöd. För att sektionen ska arbeta som ett effektivt och välfungerande team förutsätts ett nära och gott samarbete mellan förste socialsekreterare och sektionschef. Därför har förste socialsekreterare och sektionschef egna avstämningsmöten samt gemensamma möten med socialsekreterarna för ökad samsyn. Förste socialsekreterare har också gemensam handledning av extern handledare.
Som anställd hos oss erbjuds du, förutom extern handledning; metodutveckling, friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.
Information om tjänsten
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid, till och med 2021-09-01 med möjlighet till förlängning
Antal tjänster: 1
Tillträde: 2021-01-18 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Vi kommer att påbörja urvalsarbetet under ansökningstiden. Vid intervju visar du upp examensbevis från socionomutbildning samt tar med kontaktuppgifter till två referenter.
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Om du sökt tjänster i Malmö stad tidigare kanske du märker att du till denna tjänst söker via ett nytt rekryteringssystem. Vi byter system för att det ska vara enklare för dig att söka våra tjänster. Om du har sökt i vårt tidigare system och vill återanvända din ansökan till denna rekrytering, kan du logga in på ditt konto i Visma Recruit och ladda ner CV och personligt brev.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansök. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnd kontaktperson och har du frågor kring rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult Johan Friberg, 0708-293857.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98