OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20231068
Arbetsuppgifter
Som förste socialsekreterare kommer du att ge stöd och handledning till socialsekreterare i det dagliga arbetet. Detta inkluderar att ge ärendehandledning och metodhandledning, såväl enskilt som i grupp. Du kommer även att delta i och leda olika diskussionsforum och workshops samt vara delaktig i att skapa och upprätthålla fungerande processer och rutiner i det dagliga arbetet. Dina arbetsuppgifter kommer också att bestå av att:
• I akuta situationer göra snabba överväganden och fatta beslut
• Fungera som sakkunnig och hålla dig uppdaterad på ny lagstiftning, riktlinjer och praxis och ansvara för att det implementeras i det dagliga arbetet
• Upprätthålla metoder så att dessa används i den dagliga handläggningen
• Arbeta för att utveckla verksamhetene och metoder i arbetet
• Samverka med interna och externa aktörer
• Introducera nya socialsekreterare
• Vara delaktig i att skapa en god arbetsmiljö
• Fördela ärenden vidare till andra boendesektioner myndighet inom EBB för vidare handläggning och uppföljning av ärende.
• Stötta socialsekreterare med prioriteringar i det dagliga arbetet.
• Stötta och ge feedback på skriftliga underlag.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom och har flerårig och aktuell erfarenhet av myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen. Du har även flerårig aktuell erfarenhet av arbete med boende och hemlöshet samt kunskap i metoder som används i verksamheten. Utbildning i MI och erfarenhet av att arbetat med missbruk, psykisk ohälsa, VUR-ärende, migrationsfrågor och hyreslagstiftning ser vi som meriterande.
Höga krav ställs på din förmåga att uttrycka dig väl i svenska språket, såväl i tal som i skrift. Vi ser att du som söker tjänsten har en god samarbetsförmåga, är inlyssnande och arbetar aktivt för att få till ett fungerande samarbete med relevanta aktörer. Du har också ett gott bemötande och förmågan att skapa och upprätthålla goda relationer med andra. Du är kommunikativ, tydlig, lyhörd för din motpart och har förmågan att formulera information eller budskap så att alla förstår. Vidare ser vi att du är skicklig på att hantera förändringar och stressiga situationer och perioder. Du har enkelt att inta ett helhetsperspektiv på verksamheten och du har ett stort driv och engagemang för det här området.
Om arbetsplatsen
Vår förste socialsekreterare går nu vidare för att testa på nya utmaningar i en annan kommun, därför söker vi nu en ny förste socialsekreterare på boendemottaget.
Enhet Mottag är avdelningen för ekonomiskt bistånd och boendes ”väg in” till verksamheten. Enheten består av fem sektioner: två sektioner är riktade mot hemlöshet och består av boendemottaget och nödbiståndsteamet. Två sektioner är inriktade mot ekonomi och består av ekonomimottaget och det vräkningsförebyggande teamet. Den femte sektionen är riktad mot våld i nära relation och heder. I boendemottaget är vårt uppdrag att utreda rätten till bistånd boende, informera och vid behov slussa medborgaren rätt i vår organisation. Vi hanterar också nödansökningar avseende boende. Vi samverkar med andra inom och utom förvaltningen för att säkerställa att den enskildes behov tas om hand, med ett helhetsperspektiv. Vi möter många människor med skiftande behov och varierande problematik. Vi har ett teambaserat arbetssätt där alla medarbetare tar ansvar för helheten.
Vår enhet består av medarbetare med stort engagemang och med klienten i fokus. Vi är stolta över våra medarbetares kunskap, professionalitet och engagemang och vi jobbar aktivt med att försöka skapa en kultur som tillåter våra medarbetare att utvecklas. Vi arbetar för att ha en bra stämning, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor - det som ger positiv energi och god arbetsmiljö på jobbet. Vi erbjuder dig som anställd individuellt introduktionsprogram inom verksamheten samt kontinuerlig intern och extern handledning. Du deltar också kontinuerligt i övrig kompetensutveckling såsom föreläsningar och utbildning. Du erbjuds även friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: 1 augusti 2023
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Till intervjun får du gärna ha funderat lite kring två referenspersoner som du skulle kunna lämna uppgifter på, helst tidigare chefer. Innan anställning behöver du uppvisa en giltig ID-handling (nationellt id-kort eller pass) och relevant examensbevis.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98