OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20202343
Arbetsuppgifter
Huvuduppgiften i ditt uppdrag är att med ett coachande förhållningssätt handleda socialsekreterare i beslutsfattande och bedömningar inom ekonomiskt bistånd, både enskilt och i grupp.
I dina arbetsuppgifter ingår även att:
- Introducera nyanställda socialsekreterare i arbetet
- Kommunicera med, vägleda och stimulera kollegorna och ta tillvara och utveckla deras kunskaper och erfarenheter
- Fungera som sakkunnig inom verksamhetsområdet
- Bidra till utveckling av verksamhetens kvalitet både inom avdelningen och inom förvaltningen som helhet
- Hålla dig uppdaterad kring aktuell lagstiftning och forskning samt sprida ny kunskap i organisationen
Det är ett spännande arbete där det finns goda möjligheter att utvecklas och lära nytt, t.ex. vid ärendefrågor där du ständigt stöter på nya utmaningar och frågeställningar
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom och har flerårig erfarenhet av socialt arbete med fokus på ekonomiskt bistånd.
Det är positivt om du har någon form av ledarskapsutbildning och erfarenhet av att coacha/handleda andra. Har du tidigare erfarenhet av samarbete med interna parter samt med externa aktörer såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Skåne samt av att arbeta i Procapita och LifeCare är det meriterande. Du bör ha goda kunskaper gällande aktuell lagstiftning på området samt kring de metoder som används i verksamheten. I uppdraget har du nytta av om du har vana av att tala inför och föra fram budskap till grupper, har skapat arbets- och utbildningsmaterial, jobbat med omvärldsbevakning samt kvalitetsarbete.
Som person ser vi att du som söker är ansvarstagande och har förmågan att själv ta initiativ, strukturera och driva ditt arbete framåt. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter. Arbetet präglas av föränderlighet, det är därför även viktigt att du besitter en flexibilitet som gör att du lätt kan förhålla dig till ändrade omständigheter och anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål. I ditt arbete är du effektiv och lösningsfokuserad samtidigt som du gärna tar dig an svåra uppgifter.
Vi vill att du är välformulerad i både tal och skrift i det svenska språket samt har goda datorkunskaper.
I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Till avdelningen för ekonomiskt bistånd, område Innerstaden, där det idag arbetar drygt 60 medarbetare fördelat på fyra sektioner med inriktning mottag/administration, unga vuxna under 30 och vuxna över 30, söker vi nu 2 förste socialsekreterare.
Målet med vårt arbete är att så många Malmöbor som möjligt ska bli självförsörjande. Därför arbetar vi för att ge ett kvalitativt och likvärdigt stöd till våra klienter med individuella genomförandeplaner och mål som vi kontinuerligt följer upp. Vi utvecklar ständigt verksamheten med klientkontakten i fokus. Vi är stolta över våra medarbetares kunskap, professionalitet och engagemang. Det gör skillnad!
Enheten har en hög ledartäthet och stöd finns fyra 1:e socialsekreterare. Vi har administrativt stöd till socialsekreterarna för att frigöra mer tid till personliga möten och socialt arbete.
Som anställd hos oss erbjuds du introduktion, intern och extern handledning, utbildning i MI och andra av Socialstyrelsen förordade metoder, metodutveckling, friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid.
Vi arbetar för att ha en bra stämning på arbetsplatsen, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap, och stöttande kollegor - det som ger positiv energi på jobbet. Våra lokaler ligger på Bergsgatan, nära Södervärn och Triangeln med utmärkta pendlingsmöjligheter och nära Möllevångstorget med ett stort utbud av affärer och restauranger.
Information om tjänsten
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning (6 månader respektive 1 år)
Omfattning: 100 %
Antal: 2
Tillträde: 2021-01-18 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Vi kommer att påbörja urvalsarbetet under ansökningstiden. Vid anställningsintervju vill vi att du visar examensbevis från socionomutbildning samt tar med kontaktuppgifter till två referenter.
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98