OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en helt ny förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!
ARBETSUPPGIFTER
Till Familjehemsenheten söker vi en utvecklingsorienterad förste socialsekreterare som vill vara med och utveckla arbetet och enheten vidare. Du leder och fördelar arbetet inom enheten för stadigvarande familjehemsvård där åtta familjehemssekreterare verkar.
Som förste socialsekreterare ger du nära stöd till familjehemsekretarna i det dagliga arbetet. Du ser också till att upprätthålla rättssäkerheten i ärendehanteringen utifrån gällande lagstiftning, aktuella rutiner och metoder. Då ett av dina uppdrag är att bidra till verksamhetens utveckling ser du till att hålla dig uppdaterad inom området.
På Familjehemsenheten har vi ett gott arbetsklimat och samarbetar nära vandra och vi är totalt 25 personer på enheten. Du kommer att ingå i en grupp om fem förste socialsekreterare där två arbetar riktat mot barnsekreterarna och du och dina närmsta kollegor arbetar med familjehemssekreterarna. Tillsammans får ni handledning som både är process- och ärendeinriktad. Ni samarbetar nära varandra i utvecklingsarbetet som har stor plats i det dagliga arbetet. Tjänsten innebär också samverkan med andra aktörer både internt och externt.
Tillsammans med oss har du möjlighet att göra skillnad för dem vi är till för.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom och som har en gedigen erfarenhet av familjehemsarbete. Vi ser det som meriterande om du även har erfarenhet av myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut. Vidare är det meriterande om du har arbetsledande erfarenheter och handledarutbildning för familjehem. Då det i arbetet ingår resor är B-körkort ett krav.
Som förste socialsekreterare hos oss behöver du vara strukturerad och kunna upprätta tydliga mål och planera aktiviteter i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Då vi har ett tätt samarbete på avdelningen är det viktigt att du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?