OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20201417 Arbetsuppgifter
Som förste socialsekreterare har du som huvudsakligt uppdrag att säkerställa arbetet med utredning, uppdragsbeskrivningar och uppföljning av insatser samt stödja och vägleda socialsekreterarna, både inom utredning och öppenvård. Du gör kvalificerade bedömningar för att kunna rekommendera och i vissa fall delta i beslut enligt gällande delegationsordning.
I rollen ingår också att hålla sig uppdaterad kring aktuell lagstiftning och forskning samt att förmedla viktiga förändringar till socialsekreterare och sektionschefer. Du har i uppdrag att samordna arbetssätt inom enheten/sektionen och kan delta vid verksamhetsövergripande sammanhang och säkerställer att grupperna arbetar enhetligt och utifrån verksamhetens mål. I arbetet ingår att utveckla styrande dokument och verktyg samt initiera, leda och samordna gemensamma aktiviteter inom ansvarsområdet. I rollen ingår att ansvara för att introducera nyanställda socialsekreterare.
Kvalifikationer
Nu söker vi dig som har en socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen. Tjänsten kräver också goda kunskaper inom office-paketet och mycket goda kunskaper i Procapita. Du ska god förmåga att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift.
Vi ser det som mycket meriterande att du har en gedigen erfarenhet av missbruksutredning. Det är positivt om du har utbildning inom: ASI, MI, LVM och LVU. Vidare är det bra om du har erfarenhet av handledning och av att driva kvalitetsarbete. Erfarenhet av samarbeten med såväl interna som externa parter, samt vana av att tala inför och föra fram budskap till grupper är en fördel. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat i många olika typer av arbetsgrupper.
Som person har du lätt att förhålla dig till nya förutsättningar och infallsvinklar och kan snabbt förändra ditt synsätt. Du är lyhörd med god samarbetsförmåga och bygger förtroendefulla relationer, utan prestige. Du är mån om gruppen och är bra på att läsa in de behov som finns. Du deltar aktivt i att arbeta med grupputveckling och identifiera värdefulla förändringar för ett positivt gruppklimat. Du är självgående och tar stort ansvar för dina uppgifter. Omvärldsbevakning och ständig utveckling är viktigt för oss och därför söker vi dig som är nyfiken och intresserad att hålla dig uppdaterad. Vi vill att du är strukturerad med god administrativ förmåga och har förmåga att organisera och prioritera dina aktiviteter effektivt. Det är bra om du är strategisk och kan ha ett brett perspektiv på frågor, både på kort och lång sikt. Rollen innebär att du ska vägleda och hjälpa medarbetarna framåt så att vara inlyssnande, stöttande och peppande är egenskaper som du besitter.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Individ och familjeomsorg, Utredningen Vuxna, Innerstaden & Öster består av 14 utredare, och en förste socialsekreterare samt en sektionschef. Vår målsättning är ett kvalificerat utrednings- och öppenvårdsarbete, inom SoL och LVM, som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. Det är ett roligt arbete med stor omväxling, olika uppdrag och många kontakter som ger en stor variation av arbetsuppgifterna varje dag.
På arbetsplatsen värdesätter vi kollegialt lärande samt använder oss vid behov av förste socialsekreterare och sektionschef vid bedömningar och beslut. Vi har MI-stöd samt extern handledning kontinuerligt på sektionen och gemensamma möten som innehåller bland annat ärendegenomgångar och metodträffar. Vi arbetar aktivt för att ta del av ny forskning inom vårt område och vill ligga i framkant när det gäller utvecklingen inom missbruk och beroendefältet. Vi är måna om varandra och arbetar aktivt för en bra arbetsmiljö och trivsel.
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: 2020-09-01 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Urval för denna tjänst kommer att ske löpande. Vid intervju vill vi att du tar med socionomexamensbevis samt kontaktuppgifter till minst 2 referenspersoner. Innan anställning behöver du uppvisa en giltig ID-handling (nationellt id-kort eller pass).
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Om du har sökt tjänster i Malmö stad tidigare så kanske du märker att du till denna tjänst söker på ett nytt sätt, via ett nytt rekryteringssystem. Vi byter rekryteringssystem för att det ska vara enklare för dig att söka våra tjänster. Om du har sökt i vårt tidigare system Visma Recruit, och vill återanvända din ansökan i denna rekrytering kan du logga in på ditt konto i Visma Recruit och ladda ner ditt tidigare CV och personliga brev.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnd kontaktperson.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98