OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20222175
Arbetsuppgifter
Som förste socialsekreterare inom sektion Vuxna 2 arbetar du främst gentemot medarbetarna på sektionen utifrån kompetens om beroendeproblematik, vuxnas behov och levnadsvillkor. I egenskap av förste socialsekreterare ger du stöd och handledning till socialsekreterare i det dagliga arbetet, i både klientkontakt och handläggning.
Som förste socialsekreterare ger du ärendehandledning och metodhandledning, såväl enskilt som i grupp. I uppdraget ingår att hålla sig uppdaterad på ny forskning, lagstiftning och direktiv samt ansvara för att det implementeras i det vardagliga operativa arbetet. Du är delaktig i att skapa och upprätthålla fungerande processer i det dagliga arbetet. I nära samarbete med dina förstekollegor i enheten kommer du att följa upp enhetens mål och resultat samt driva enhetens kvalitet och utveckling framåt. Du förväntas vara mycket väl förtrogen med LVM-lagstiftningen och kommer att företräda verksamheten i denna typ av mål både i Förvaltningsrätt och Kammarrätt.
Du kommer också:
• Fungera som sakkunnig
• Stötta socialsekreterarna till att arbeta självständigt
• Delta i utveckling av verksamheten på uppdrag av sektionschef
• Aktivt delta i olika nätverk för att främja god samverkan inom och över avdelningsgränser
• Upprätthålla metoder och bedömningsinstrument så att dessa används i den dagliga handläggningen
• Ansvara för tjänstegenomgång och kvalitetskontroll i Lifecare
• Ansvara för granskning av handläggningen utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer
• Företräda verksamheten i stadsövergripande projekt
• Introducera nya medarbetare
• Läsa skriftliga underlag och ge feedback
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom och har mångårig erfarenhet av myndighetsutövning inom området vuxna. Du har mycket goda kunskaper gällande aktuell lagstiftning på området (t.ex. LVM) och de metoder som används i verksamheten (t.ex. ASI). Du har även erfarenhet av att delta i och driva kvalitetsarbete. Vidare ser vi att du är väl förtrogen med LifeCare samt Word och Excel. Eftersom arbetet innebär mycket dokumentation ställs höga krav på administrativ förmåga samt förmågan att uttrycka dig väl i svenska språket, såväl i tal som i skrift.
Ytterligare krav för tjänsten är tidigare erfarenhet av ett utökat uppdrag där du handlett medarbetare i arbetet, både enskilt och i grupp, samt samarbetat och samverkat med andra parter såväl internt som externt.
Vi är en liten enhet där samarbete både inom och mellan sektionerna är viktigt, likväl som andra samarbeten internt och externt. Det krävs därför att du är lyhörd för andras synpunkter, kompetens och prestationer samt att du har god förmåga att utveckla samarbetet med andra.
För att bli framgångsrik i tjänsten är det även av stor vikt att du har en god kommunikativ förmåga. Du är lyhörd, tydlig och har lätt för att förmedla information så att alla förstår. Du har även lätt för att själv ta till dig ny information och en förmåga att dela med dig av kunskap och erfarenheter som organisationen kan ha nytta av.
Arbetet på enheten präglas av föränderlighet, det är därför viktigt att du besitter en flexibilitet som gör att du kan förhålla dig till ändrade omständigheter och anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål. Arbetet som förste socialsekreterare kräver även att du har förmåga att ställa om i det dagliga arbetet för att stötta där detta behövs. Samtidigt behöver du ha god förmåga att strukturera, prioritera och följa upp arbetet i sektionen.
Låter det som något för dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan!
Om arbetsplatsen
Enheten IFO Unga och Vuxna ingår i avdelningen Individ och Familj Utredning. Enheten består idag av 5 sektioner. Arbetsplatsen har under det senaste året genomgått en organisationsförändring som vi fortfarande arbetar i.
Som anställd hos oss erbjuds du förutom handledning även metodutveckling, friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Innan anställning vill vi att du visar upp examensbevis från socionomutbildning samt giltig id-handling.
I denna rekrytering har vi valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga CV i din ansökan.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98