OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!
Katrineholms skolor erbjuder en trygg och utvecklande skolgång med det kreativa och lustfyllda lärandet i fokus. Här får barn och elever förutsättning att utveckla sina talanger och blomstra i sin egen takt. Vi är i ett spännande utvecklingsskede där vi bland annat bygger två nya skolor.
Inom bildningsförvaltningen har vi förskola, grundskola, gymnasieskola, kulturskola, central barn- och elevhälsa och en mottagningsenhet för nyanlända elever. Tillsammans skapar vi möjligheter att nå visionen ”Läge för liv och lust”.
Stavstugan är en förskola med 6 barngrupper och ligger i område väst.
Förskolan är en mångkulturell förskola med många olika språk och kulturer som berikar förskolans utbildning.
Katrineholms förskolor har under 3,5 år deltagit i ett forsknings-och utvecklingsprogram med fokus på flerstämmig undervisning. Där vi tillsammans med forskare från Malmö universitet och andra kommuner utforskat olika teorier om undervisning och utvecklat ett vetenskapligt förhållningssätt.
Till hösten -21 går vi in i ett nytt spännande skede, där vi i samarbete med Skolverket och Mälardalens universitet fortsätter att utveckla förskolans utbildning och undervisning.
På Stavstugan har varje arbetslag en pott på minst 5 timmars enskild planeringstid i veckan som fördelas utifrån ansvar. Du som förskollärare har minst 2 h av denna enskilda planeringstid.
Utöver den enskilda planeringstiden har du och ditt arbetslag varje vecka 2 h reflektionstid tillsammans för att planera och följa upp undervisningen.
En gång i månaden möter arbetslaget biträdande rektor på en långreflektion om 3 timmar för en fördjupning kring förskolans systematiska kvalitetsarbete. Rektor deltar på denna 1-2 gånger per termin.
Som förskollärare har du har 1 timmes lästid i veckan under pågående insats att utveckla förskolans utbildning och undervisning.
I område väst 3, som förskolan Stavstugan och Sörgården ingår i har vi knutit välkända timvikarier mot förskolorna för att skapa trygghet för både för barn, pedagoger och vårdnadshavare. Ledningen består av rektor och biträdande rektor.
Väst 3 har en administratör på 100% som avlastar pedagogerna på förskolan med introduktion av nya familjer och personal i de olika systemen som vi använder, samt annan avlastning av administrativa arbetsuppgifter.
Som anställd förskollärare får du en ipad som personligt verktyg i ditt uppdrag.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer vara undervisande förskollärare i barngrupp när du inte har försteläraruppdraget. Som förskollärare är du ett föredöme och visar på god undervisningskompetens. Det är viktigt att du i din roll påvisar förskolans kompensatoriska uppdrag för att alla barn ska få likvärdig utbildning och förutsättningar.
Din roll som förstelärare 1 dag i veckan innebär:
- Leda och utveckla förskolans språkutvecklande undervisning.
- Leda processer som utvecklar kollegialt lärande.
- Håller sig underrättad om aktuell forskning och verkar för att denna används i undervisningen.
- Verkar för att utveckla undervisningen så att den utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har förskollärarexamen, lärarlegitimation och är väl förtrogen med förskolans styrdokument. Erfarenhet i yrket som förskollärare ser vi som meriterande.
Du tar initiativ till nya förslag och arbetssätt. Sätter igång aktiviteter och uppnår önskat resultat. Förmåga att argumentera för och förklara varför aktiviteterna bör och kan genomföras.
Du arbetar bra med andra människor. Relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Uppmärksammar andras synpunkter och kompetens och ger dem utrymme i gruppen på ett sätt som gynnar helheten. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Identifierar och utvecklar relationer. Bidrar till att förtydliga för gruppen dess arbetsuppgifter och mål samt delar med dig av din kunskap.
Arbetar bra med komplexa frågor. Identifierar ett problems olika beståndsdelar och ser sambanden dem emellan. Analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. Har förmåga att förstå konsekvenserna av olika lösningsförslag. Förstår numeriska underlag. Löser numeriska uppgifter snabbt och korrekt.
ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.
Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Tommy Modigh
0150-573 88
Lärarförbunden, nås via kommunens växel
0150-570 00
Anita Hummerdal
0150-48 82 48
Kommunal nås via kommunens växel
0150-570 00
Andreas Wetell
0150-57304
Katarina Hallin
0150-48 82 18
Bitte Larsson
0150-48 82 85
Ann-Sofi Colliander
0150-34 92 90
Lärarförbundet nås via kommunens växel
0150-570 00
Mikael Örning
0150-57431